Slidte tænder

tandlægen.dk Østerbro

Slidte tænder

Tænder slides naturligt med alderen. Tandemaljen kan dog af forskellige årsager blive hurtigere slidt og føre til behandlingskrævende tandsygdomme.

De primære årsager til, at tænder slides, er syreskader grundet syreholdige føde- og drikkevarer samt tænderskæren.

Symptomer på slidte tænder kan omfatte isninger i tænderne, misfarvning af tænder, og at tændernes skæreflader kan se gennemsigtige ud. Hvis tænderne slides meget, kan tyggefladerne på kindtænderne blive slidt så flade, at det bliver vanskeligere at tygge maden.

Tandemalje kan ikke gendannes efter slid, men der findes flere behandlingsmuligheder. Det omfatter bl.a. plastforsegling som erstatning for emaljen samt tandkroner. Er der tale om fremskredent tandslid, hvor tyggefladerne på kindtænderne er nedslidte, kan de slidte tænder genoprettes ved bidhævning med plast. Er tænderskæren årsag til tandslid, vil en bideskinne ofte være en effektiv behandling.

I forbindelse med behandling af svære tilfælde af slidte tænder indgår tandregulering af og til som et led i behandlingen. Du kan få mere at vide om dette på tandklinikken.

Du er i trygge hænder hos tandlægen.dk, hvor vores dygtige tandlæger og tandplejere vil vejlede dig i, hvordan du bedst forebygger en evt. begyndende emaljeskade, og hvordan dine slidte tænder kan repareres og genoprettes, så de kan bevares som sunde tænder så længe som muligt.

Hvorfor slides tænder?

Tænder slides naturligt med alderen. Der kan dog være forhold, der påvirker udviklingen, så tænder slides meget hurtigere. Når tandemaljen slides, kan det både føre til problemer med at tygge maden og til en række behandlingskrævende tandsygdomme. Det er derfor vigtigt at standse og forebygge, at tænderne slides, samt at genoprette slidskader.

De mest almindelige grunde til at tandemaljen slides:

Syreskader
Syreskader kan skyldes for stor indtagelse af syreholdige føde- og drikkevarer såsom læskedrikke og juice. Det kan også skyldes mundtørhed som følge af hård fysisk træning eller medicin, hvor mundtørhed er en bivirkning. Endelig kan mavesyre påvirke emaljen, hvis man er meget påvirket af sure opstød (reflux) eller opkast.

Friktion
Lider man af tænderskæren (bruksisme), vil emaljen på især tændernes skæreflader blive slidt. Hårdt bid (tandpres) eller hård tandbørstning kan også påføre så meget tryk på tænderne, at tandemaljen slides hurtigere end normalt.

Endelig er der også nogle mennesker, der er arveligt betinget til at få emaljeskader.

Det er vigtigt at få undersøgt årsagerne til, at man har slidte tænder, så tandlægen kan rådgive om de mest effektive behandlinger. Dermed kan emaljeskaden genoprettes, inden det giver anledning til behandlingskrævende tandsygdomme og dårlig bidfunktion.

Hvad er symptomerne på slidte tænder?

Når tænder slides, er der normalt klare tegn på skader på tandoverfladen. Ved fremskredne slidskader kan man også opleve problemer med at tygge. Slidte tænder vil også relativt hurtigt udvikle behandlingskrævende tandsygdomme som følge af betændelse.

Symptomer på slid på tænderne:

• – Nogle oplever, at tænderne bliver følsomme overfor varme og kulde (isninger)
  • – Nogle oplever, at tændernes tandben (dentin) smuldrer (dvs. eroderer)
  • – Fortændernes skæreflader kan se lidt gennemsigtige og hakkede ud, fordi små emaljestykker knækker af
  • – Tyggefladerne på de bagerste tænder kan blive så flade, at der opstår problemer med muskler og kæbeled, hvilket gør, at man har vanskeligere ved at spise

Hvordan behandles slidte tænder?

Behandlingen af tandslid afhænger af årsagen til problemet. Din tandplejer vil undersøge dine tænder for at se, om slitagen skyldes syreangreb, eller om dine tænder slides som følge af tænderskæren eller forkert bidfunktion. Tandemalje kan ikke erstattes naturligt, men der findes flere behandlingsmetoder for at standse nedslidningen og genoprette skaden.

Genopbygning efter begrænset tandslid:

Plastfyldning og forsegling
Ved mindre slid på tænderne kan den manglende emalje genopbygges med plastfyldning. Plast kan både bruges til at reparere og forsegle mindre emaljeskader på slidte tænder og til at genopbygge slidte tandflader. Plastfyldning har den fordel, at man hele tiden kan tilføre ny plast, når materialet slides.

Genopbygning efter fremskreden tandslid:

• Tandkrone
    I svære tilfælde af slidte tænder, vil kindtænderne ofte være meget slidte, fordi de udsættes for den største belastning, når man tygger. Dette gælder især, hvis man har tendens til at bide særligt hårdt sammen (tandpres). I sådanne tilfælde vil din tandlæge ofte anbefale, at man får en tandkrone på de slidte tænder.
  • Bidhævning
    Har dine slidte tænder svære emaljeskader, vil tyggefladerne på kindtænderne ofte være meget udsatte. Disse tænder udsættes netop for hårdt pres, når man spiser. Ved svære tilfælde af slidte tænder kan man opleve, at der opstår en højdeforskel mellem tænderne, fordi tandkroner og tandfyldninger ikke slides så hurtigt som de naturlige tænder. Det er derfor vigtigt at behandle svære tilfælde af slid på tænderne hurtigt, før det fører til problemer med kæbeled og giver smerter i både tyggemuskler og tænder. Tandlægen vil ofte i disse tilfælde anbefale en bidhævning, hvor bidhøjden på tænderne hæves ved plastfyldning og evt. tandkroner.
  • Tandregulering
    Tandregulering kan komme på tale som et led i et behandlingsforløb ved svære tilfælde af slidte tænder, efter man er blevet behandlet med enten tandkrone, bidhævning eller plastfyldning. Tandreguleringen sikrer, at man kan tygge på en hensigtsmæssig måde uden at belaste muskler og led. Tandretning har også æstetisk betydning, så dine genoprettede tænder ser smukke ud.
  • Bideskinne
    Hvis tandlægen vurderer, at dine slidte tænder viser tegn på, at du skærer tænder om natten, eller at du har tendens til at bide hårdt sammen (tandpres), vil tandlægen ofte anbefale, at man skal benytte bideskinne. Dette vil forhindre yderligere tandslid og gøre det muligt at reparere de slidte tænder.

Hvad kan man selv gøre for at undgå slidte tænder?

Du kan selv gøre meget for at forebygge, at dine tænder slides. Du kan begrænse syreangreb på din tandemalje ved at undgå føde- og drikkevarer med højt indhold af syre (dvs. lavt pH værdi). Det gælder eksempelvis læskedrikke, frugt og vin.
Derudover er det vigtigt at passe dine tandeftersyn, så du får udført grundige tandrensninger regelmæssigt.

Gør det ondt at blive behandlet for slidte tænder?

Der findes en række forskellige behandlingsmuligheder for slidte tænder, herunder nye tandkroner samt tandfyldning. Disse behandlinger udføres under lokalbedøvelse så smertefrit som muligt.

Afhængig af den anbefalede behandling og omfanget af behandlingen kan du opleve lidt kortvarig ømhed og smerte efterfølgende.

Hvad koster det at blive behandlet for slidte tænder?

Når det gælder større behandlinger, får du hos tandlægen.dk altid et behandlingsforslag med prisoverslag. Dermed kan du trygt tage stilling til både pris og behandling.

Har du brug for en betalingsordning?

Hos tandlægen.dk kan du dele betalingen for behandling op på en række faste månedlige ydelser, så udgiften bliver mere overkommelig.

Tandlægen.dk har indgået samarbejde med Resurs Bank. Læs mere om mulighederne for en nem og overskuelig afdragsordning her.