Isninger i tænderne

De fleste af os har oplevet isninger i tænderne. Isninger er pludselige og jagende smerter, der kan opstå, når man indtager mad- eller drikkevarer, der enten er søde eller syrlige, eller kolde eller varme. En tand kan også være kuldefølsom i koldt vejr.

Isninger i tænderne kan skyldes flere årsager. De hyppigste grunde er følsomme eller blottede tandhalse samt emaljeskader. Hvis din tandemalje er slidt eller skadet, vil de mikroskopiske væskefyldte kanaler i det blottede tandben (dentin) lede varme og kulde direkte til tandnerven og dermed give pludselige isninger.

Som regel er isninger i tænderne et forbigående problem, men er du meget plaget af stærke eller konstante isninger, bør du kontakte din tandlæge. Isninger kan nemlig være tegn på behandlingskrævende tilstande som eksempelvis huller i tænderne, og derfor er det vigtigt at blive undersøgt.

Du er i trygge hænder hos tandlægen.dk, hvor vores dygtige tandlæger har stor erfaring med at behandle isninger og diagnosticere årsagerne til problemet.

Hvorfor får man isninger i tænderne?

Der kan være flere årsager til, at man oplever isninger i tænderne. De mest almindelige årsager er følsomme og blottede tandhalse samt skader i tandemaljen. Disse kan blandt andet skyldes, at man skærer tænder.

Isninger i tænderne kan ramme blot en enkelt tand, eksempelvis en fortand, eller alle tænderne. Pludselige isninger er ofte forbigående, og der er heldigvis meget, du selv kan gøre for at stoppe isninger eller afhjælpe problemet.

Isninger i tænderne kan dog også skyldes behandlingskrævende tandsygdomme som et hul i en tand eller syreskader, og derfor er det vigtigt at blive undersøgt hos tandlægen, hvis du oplever stærke eller konstante isninger i tænderne.

De mest almindelige årsager til isninger:

Følsomme tandhalse

Tilbagetrukket tandkød giver blottede tandhalse. Dermed bliver tandhalsene ekstra følsomme over for kulde- og varmepåvirkninger og pludselige isninger i tænderne. Er dit tandkød meget tilbagetrukket, vil du kunne blive behandlet for blottede tandhalse hos din tandlæge.

Hvad du selv kan gøre
Blottede tandhalse kommer med alderen. Men det kan ofte skyldes forkert tandbørsteteknik. Derfor kan isninger i tænderne forebygges ved at bruge en blød tandbørste og benytte cirkelbevægelser, når man børster tænder. Brug gerne tandpasta med højt fluorindhold og lavt indhold af slibemiddel. Der findes også mundskyl mod isninger. Disse er specielt udviklet til følsomme eller blottede tandhalse.

Tandblegning

Blegemidler, der anvendes til tandblegning, indeholder som oftest stoffer som kaliumnitrat og fluorid, der nedsætter risikoen for isninger i tænderne. Man kan dog alligevel godt opleve isninger både under og efter en behandling med blegemidler, især hvis man har følsomme eller blottede tandhalse. Sådanne isninger er normalt forbigående, men kan i sjældne tilfælde vare flere uger eller måneder.

Hvad du selv kan gøre
Anvender du whitening-tandpasta til hjemmeblegning af dine tænder, skal du være opmærksom på, at det høje indhold af slibemiddel kan give emaljeskader og dermed være årsag til isninger i tænderne.

Emaljeskade

Tandemaljen beskytter tænderne mod bakterieangreb samt varme- og kuldepåvirkninger. Opstår der en skade i emaljen, vil tanden være mere følsom overfor temperaturer.

Emaljeskade kan opstå af flere grunde:

• Du har et hul i tanden
  • Du har for nyligt fået en tandfyldning, hvor selve fyldningsmaterialet ikke har samme beskyttende evne mod temperaturpåvirkning som din naturlige tandemalje
  • Din tand er revnet eller knækket
  • Du har en syreskade i tanden som følge af syreholdige mad- og drikkevarer
  • Du har fået fjernet en smule tand i forbindelse med, at du har fået tandfacader
  • At du skærer tænder

Har du mistanke om, at dine isninger i tænderne skyldes skadet tandemalje, er det vigtigt at bestille tid hos tandlægen til kontrol og evt. behandling.

Hormonelle påvirkninger

Det er velkendt, at gravide oftere oplever følsomme tænder og isninger. Dette skyldes hormonelle påvirkninger og er helt normalt for gravide. Oplever du stærke eller konstante isninger i tænderne, kan det dog være en god ide at få det undersøgt hos tandlægen.

Hvordan behandles isninger i tænderne?

Isninger i tænderne er ikke nødvendigvis behandlingskrævende. Hvis du kun oplever milde forløb med isninger en gang imellem, er der normalt ikke grund til behandling hos tandlægen. Har du konstant ondt i en tand i forbindelse med kolde og varme påvirkninger, så vil din tandlæge kunne behandle dig på følgende måder.

Behandlinger mod isninger i tænderne:

• Fluorlak
    Behandling med fluorlak på tænderne. Dette sker normalt 3 gange med 1 uges mellemrum. Behandlingen bruges primært ved følsomme og blottede tandhalse.
  • Fyldning eller forsegling
    Har man emaljeskade eller en tandfyldning, der giver isninger i tænderne, vil tandlægen kunne beskytte området med en plastfyldning eller forsegling.
  • Tandfyldning
    Hvis isningerne er tegn på et hul i en tand, vil tandlægen kunne foretage en tandfyldning.
  • Rodbehandling
    Ved svære tilfælde af isninger i tænderne, der skyldes nervebetændelse, kan en rodbehandling komme på tale, hvor tandnerven fjernes. I visse tilfælde er løsningen en tandudtrækning.
  • Kirurgi
    Blottede tandhalse kan behandles kirurgisk af en specialtandlæge. Behandlingen mod blottede tandhalse indebærer, at tandkødet strækkes lidt, så det bedre beskytter tandhalsene.