Tandlægeskræk - det kan vi ændre på

Tandlægeskræk er ikke noget at være flov over. Næsten halvdelen af Danmarks befolkning er nervøse for at gå til tandlægen. Og cirka 10 % af befolkningen har det så svært, at de helt undlader at gå til tandlægen, indtil de ikke kan være til for smerter.

Hvorfor får man tandlægeskræk?

For de fleste er angsten for tandlægebesøg opstået i barndommen, hvor de har haft ubehagelige oplevelser hos tandlægen. Det har medført en følelse af, at det er dårligt og usikkert at gå til tandlægen.

Hvad gør tandlægeskræk ved min sundhed?

Hvis man undgår at gå til tandlægen, vil de forskellige skader og sygdomme i munden, der næsten rammer os alle sammen, aldrig blive behandlet.
Tænderne vil blive grimme, man begynder at lugte ud af munden og til sidst vil tænderne blive ødelagte og falde ud. Det er ikke kønt, og det går også ud over tyggefunktionen.

Hvordan kan tandlægeskræk behandles?

Både klinikassistenter, tandplejere og tandlæger er vant til at håndtere patienter med tandlægeskræk. Det vigtigste er, at du fortæller om din tandlægeskræk – er åben om, hvordan du oplever det,  hvordan det er opstået osv. På den måde kan tandlægen sætte den nødvendige tid af og sørge for, at du får en tryg og god oplevelse.

Mange klinikker tilbyder forskellige former for smertedæmpende – alt fra mildt lindrende, som fx. lattergas til fuld narkose.

 

 

 

Hvad kan du selv gøre?

Er du bange for at gå til tandlæge, kan disse 10 råd måske hjælpe dig:

  1. Erkend din angst. Husk, at du er en af de mange, der er bange, og det er ikke flovt at være bange.
    Fortæl tandlægen, hvis du er bange.
  2. Stil krav til tandlægen. Lav præcise aftaler om behandlingen, så I har de samme forventninger. Bed ham eller hende holde pauser, hvis du har brug for det. Du har ret til at være med til at bestemme behandlingstempoet.
  3. Det er vigtigt at møde veludhvilet op til behandling.
    Vælg den bedste behandlingstid for dig, hvor du er udhvilet, eller hvor tandlægen har mindst travlt.
  4. Forbered dig ved at indøve en eller anden form for afslapningsøvelse. Har du lært afspændingsøvelser (yoga, fødselsforberedelser), kan du også anvende disse teknikker i tandlægestolen. Brug for eksempel din smartphone til at lytte til det musik, som du holder allermest af.
  5. Sig fra, hvis det gør ondt. Husk, at du er den eneste, der ved, hvornår det gør ondt.
  6. Bed om lokalbedøvelse eller lattergas, når du har brug for det.
  7. Det er i orden at bede tandlægen om et håndspejl, hvis du gerne vil følge med i, hvad tandlægen laver.
  8. Tag en ven/veninde med til tandbehandlingen, hvis det gør dig mere tryg.
  9. Tal med tandlægen om dine problemer. Forvent, at han eller hun forstår dig, Hvis ikke tandlægen vil eller kan forstå dine problemer, har du ret til at skifte tandlæge.
  10. For at opbygge gode vaner og for at markere din vilje til at vedligeholde et tillidsforhold, gå hyppigt til tandlæge – helst hver 3. eller 4. måned. Overhold de aftalte tidspunkter og meld kun afbud i god tid, hvis det bliver absolut nødvendigt.

Vi hjælper dig med at overvinde din skræk

"Tandlæger er trænet i at håndtere tandlægeskræk"
Kontakt din tandlægen.dk

Find nærmeste klinik
{{infoWindowItem.title}}
{{infoWindowItem.address}}
{{infoWindowItem.zip}}
  • {{item.title}}, {{item.address}}, {{item.zip}} ({{item.distanceText}}) Gå til klinik
Cookie- og privatlivspolitik

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de enkelte elementer på tandlægen.dk og til at støtte markedsføringen af vores services. Ved at benytte tandlægen.dk accepterer du vores brug af cookies.