Tandlægeskræk

Er du bange for at gå til tandlæge? Du er ikke alene. Op mod 40% af den voksne befolkning i Danmark lider af tandlægeskræk i større eller mindre grad.

Heldigvis er vores dygtige og erfarne klinikpersonale hos tandlægen.dk klar til at yde hjælp mod din tandlægeskræk, skabe tryghed, og sørge for en god oplevelse..

Der findes i dag en lang række muligheder for bedøvelse, så din behandling hos tandlægen bliver så smertefri som muligt. Ofte kombineres forskellige former for bedøvelse med beroligende medicin, afslappende musik og rolige omgivelser.

Lider du meget af tandlægeangst, så har mange af vores klinikker også mulighed for at tilbyde tandbehandling under fuld narkose.

Det er vigtigt at blive behandlet hos sin tandlæge. Med regelmæssige tandeftersyn, har du langt større chance for at beholde dine tænder hele livet.

I de følgende tekster kan du læse mere om de forskellige måder, vores dygtige klinikpersonale kan skabe større tryghed og afhjælpe din tandlægeskræk. Du kan også læse gode råd til, hvad du selv kan gøre, så dit besøg hos tandlægen bliver en god oplevelse.

Hvor mange har tandlægeskræk?
Omkring 10% af den voksne befolkning i Danmark har tandlægeskræk. Af disse lider ca. 4% af tandlægeskræk i så udtalt en grad, at de slet ikke går til tandlæge (odontofobi). Omkring 6 % undgår tandlægebesøg og udsætter behandlingsaftaler. Andre 30% har mildere former for tandlægeskræk og udsætter ofte deres klinikbesøg så længe som muligt.

Kilde: Aarhus Universitet

Er ondontofobi det samme som tandlægeskræk?
Ondontofobi er et andet ord for tandlægeskræk. Tandlægeskræk skyldes ofte dårlige oplevelser hos tandlæen- måske, hvor man ikke har fået tilstrækkelig smertedækning.Heldigvis kan man få hjælp mod tandlægeskræk. Hos tandlægen.dk har vores klinikansatte stor erfaring med at skabe tryghed for folk, der lider af frygt for tandlæger. Smertestillende og beroligende medicin gør desuden, at tandbehandling i dag er så smertefri som muligt.

Et trygt og godt tandlægebesøg på trods af tandlægeskræk

Du er i trygge hænder hos tandlægen.dk. Vores tandlæger, tandplejere og klinikassistenter har alle erfaring med at skabe tryghed og gode rammer for patienter, der er nervøse eller bange for at gå til tandlæge.

Det vigtigste er, at du er åben omkring din tandlægeskræk. Det gælder både, når du bestiller tid hos tandlægen, og når du møder ind til din behandling.

Vores dygtige klinikansatte vil kunne hjælpe med følgende:

• Der sættes god tid af til din behandling, så du får en tryg oplevelse
  • Der holdes gerne pauser i behandlingen, så din oplevelse bliver rolig og afstresset
  • Du får forklaret de forskellige bedøvende og beroligende midler, så din behandling bliver så smertefri som muligt
  • Der kan skabes en rolig atmosfære evt. med afslappende musik
  • Du får forklaret, hvad du selv kan gøre, for at dit tandlægebesøg bliver så positivt som muligt

Hvorfor får man tandlægeskræk?
Tandlægeskræk er ofte opstået på baggrund af tidligere dårlige oplevelser. Derfor er det vigtigt at tale åbent om dine tidligere erfaringer, når du besøger vores klinikker. Dermed kan vi bedre kan forebygge situationer, hvor du måske føler dig særligt bange eller nervøs.

Hjælp til tandlægeskræk – smertefri behandling?

Moderne metoder til bedøvelse er i dag så effektive, at de fleste oplever en næsten smertefri behandling hos tandlægen.

Din tandlægeskræk skal imidlertid også behandles, og hos tandlægen.dk har vores klinikker stor erfaring med at rådgive om, hvordan du bedst slipper af med din skræk og får en rolig og tryg oplevelse i tandlægestolen.

Læs nedenfor hvilke bedøvende og beroligende midler og metoder, der måske passer bedst til dig:

Lokalbedøvelse mod tandlægeskræk?

Lokalbedøvelse er en effektiv metode til af få en så smertefri behandling som muligt. Lokalbedøvelse kan også kombineres med beroligende medicin. Har man nåleskræk, så kan tandlægen desuden også tilføre lidt overfladebedøvende salve, så man ikke bemærker selve stikket.

Hvem bør ikke bruge lokalbedøvelse?
Husk at sige, hvis du er gravid eller har allergier, så tandlægen kan vælge rette bedøvelsesmiddel.

Er der bivirkninger ved lokalbedøvelse?
I nogle tilfælde kan man opleve lidt hjertebanken grundet den adrenalin, som findes i væsken. I sjældne tilfælde kan man opleve hævelser.

Hvornår må man spise?
Det afhænger af mængden af bedøvelse du har fået. Men du bør ikke spise, indtil bedøvelsen er aftaget.

Hvor hurtigt efter lokalbedøvelse må man køre bil?
Hvis du kun har fået lokalbedøvelse, så må du gerne køre bil efter behandlingen.

Læs mere om lokalbedøvelse her.

Lattergas mod tandlægeskræk

Lattergas er en hurtigt virkende og effektiv bedøvelse, der har været benyttet i mange år. Med lattergas slapper du helt af og føler dig ligefrem i godt humør. At få lattergas kan især være en god løsning, hvis man har nåleskræk. Dermed slapper man helt af, inden man evt. får lokalbedøvelse med kanyle. Behandling med lattergas kræver dog, at du får en maske over ansigtet og skal trække vejret gennem næsen.

Hvem bør ikke bruge lattergas?
Hvis man er gravid eller lider af klaustrofobi, bør man ikke bruge lattergas.

Er der bivirkninger ved lattergas?
Enkelte kan opleve kvalme og opkast ved lattergas samt hovedpine eller svimmelhed efterfølgende

Hvornår må man spise?
Du kan spise kort efter behandlingen, men du bør ikke spise lige inden

Hvor hurtigt efter lattergas må man køre bil?
Virkningen aftager hurtigt. Vent dog med at køre bil eller cykle, indtil virkningen er helt aftaget.

Læs mere om lattergas her.

Beroligende medicin mod tandlægeskræk

Har man tandlægeskræk, så vil beroligende medicin være med til at dulme nerverne. Beroligende tabletter fås på recept fra apoteket. Tal med din læge om mulighederne.

Hvem bør ikke bruge beroligende piller?
Forskellige beroligende præparater har forskellige anbefalinger. Tal med din læge om det bedste valg.

Er der bivirkninger ved beroligende piller?
Forskellige præparater kan have forskellige bivirkninger. Læs gene indlægssedlen og tal med din læge om mulige bivirkninger.

Hvornår må man spise?
Får du kun beroligende piller, må du normalt spise med det samme

Hvor hurtigt efter beroligende medicin må man køre bil?
Du bør hverken køre bil eller cykle, indtil virkningen har aftaget

Akupunktur mod tandlægeskræk

Akupunktur bruges ikke bedøvende inden for tandbehandling. Men metoden kan være en god løsning, hvis man oplever opkastfornemmelser, når man får tandlægeinstrumenter i munden. Akupunkturnålene er små og helt smertefri. Dermed kan du slappe af under din behandling uden ubehagelige opkastreflekser eller angst for at kaste op.

Hvem bør ikke bruge akupunktur?
Hvis du lider af infektion eller en blødersygdom

Er der bivirkninger ved akupunktur?
Nogle oplever lidt svimmelhed, træthed og ømhed

Hvornår må man spise?
Man må spise med det samme

Hvor hurtigt efter akupunktur må man køre bil?
Du må køre bil eller cykle med det samme, med mindre du oplever svimmelhed og træthed som følge af behandlingen.

Læs mere om akupunktur og hvilke klinikker, der tilbyder det.

Afslappende musik mod tandlægeskræk

Afslappende musik kan gøre en større forskel, end man måske forventer. Det gælder især for dem, hvor lyden af et tandlægebor virker skræmmende. På vores klinikker hos tandlægen.dk har du mulighed for at lytte til din egen afslappende musik på din telefon eller afspiller. Du skal naturligvis også kunne høre, når tandlægen taler med dig, men dette vil foregå på en rolig og hensynsfuld måde.

Hvad kan du selv gøre?
Har man tandlægeskræk, er det vigtigt at forberede sig på sit tandlægebesøg. Det er eksempelvis vigtigt at møde op udhvilet og afstresset.

Læs mere om, hvad du selv kan gøre i vores vejledning om tandlægeskræk

Gode råd om tandlægeskræk – ting man selv kan gøre

Hvis du er bange for tandlægen, er du kommet til rette sted. Hos tandlægen.dk har vores dygtige personale god erfaring med at skabe trygge rammer for din behandling. Du vil altid blive tilbudt bedøvelse, så din behandling er så smertefri som muligt, og der vil blive sat ekstra tid af til dit besøg.

Men der er også mange ting, du selv kan gøre, for at dit tandlægebesøg skal blive så afslappet, trygt og roligt som muligt.

Gode råd mod tandlægeskræk:

1. Når du bestiller tid hos tandlægen, så husk at fortælle, at du er bange for at gå til tandlæge. Dermed kan der afsættes mere tid til dit besøg, så du oplever et roligere forløb.
  2. Det er vigtigt at møde veludhvilet og afstresset op til behandling. Brug gerne afspændingsøvelser inden dit besøg, hvis du eksempelvis dyrker yoga.
  3. Oplever du smerter eller ønsker du 5 minutters pause i behandlingen? Fortæl tandlægen åbent om dine oplevelser, så behandlingen kan tilpasses. Tandlægen kan ikke læse tanker – men vil lytte til dine behov.
  4. Tag gerne en ven eller veninde med til din tandbehandling, hvis dette gør dig tryggere.

FAQ

Er man bange for tandlæger, så er det en god måde at afhjælpe sin frygt ved at tage beroligende medicin. Disse kan fås på recept fra sin egen læge. Beroligende piller vil få dig til at slappe af og følge dig tryggere. Du vil også være mindre bange for at få bedøvende midler. Dermed kan du få en så smertefri behandling som muligt.

Hypnose er en effektiv behandlingsform mod tandlægeskræk. Hypnose får dig til at falde til ro, og du vil opleve en form for trancetilstand. Metoden bør suppleres med bedøvelse.

Tandlægeskræk opstår tit i barndommen. Har man haft en dårlig oplevelse hos sin tandlæge, bliver man måske bange for tandlæger. Derfor er det vigtigt at få talt med sin tandlæge om muligheder for at hjælpe dine børn med at opnå større tryghed i tandlægestolen, så de kan undgå tandlægeskræk i voksenlivet.