Parodontose

Parodontose er en betændelsestilstand, der angriber den knogle, som holder tænderne fast i kæben.
Parodontose kaldes derfor også 'de løse tænders sygdom'.

Parodontose rammer op til 70% af den voksne, danske befolkning over 40 år.

Parodontose er en sygdom, der giver betændelse i tandkødet og den knogle, som tandroden sidder fast i. Sygdommen kan eksempelvis medføre, at dit tandkød bløder, når du børster tænder, at du får dårlig ånde, at dit tandkød trækker sig tilbage, og at du får lange tandhalse. Men tænderne kan også løsne sig, og du kan risikere at miste tænder.

Årsagen til parodontose

Årsagen til parodontose er bløde og hårde belægninger på tænderne i form af bakterier og tandsten.

Du kan være genetisk disponeret for sygdommen, men det er dokumenteret, at hvis du ryger, har du en øget risiko for at udvikle parodontose.

Det er vigtigt at opdage parodontosen så tidligt som muligt.
Parodontose giver kun sjældent smerter, så derfor er det vigtigt, at du husker, at gå regelmæssigt til tandlæge og tandplejer.

Din tandlæge kan hjælpe

Tandlæger og tandplejere kan behandle parodontose, og tandplejere er specialuddannede til at forebygge og behandle sygdommen.

Vi er altid opmærksomme på parodontose, når vi undersøger dine tænder og er klar til at hjælpe dig, hvis vi ser tegn på det.

Viser det sig, at du har parodontose, vil vi straks tilbyde dig den rette behandling.
Behandlingen af parodontose varierer fra person til person afhængig af, hvor fremskreden sygdommen er.

Ofte vil en personlig instruktion i tandbørsteteknik og renhold af mellemrummene sammen med en dybdegående rensning af tænderne, kunne holde parodontosen nede.

I første omgang er det vigtigt at få kortlagt, hvor alvorligt sygdommen har fat i dit tandkød, og ud fra undersøgelsen kan vi give professionel vejledning og sammen med dig lægge en behandlingsplan.

Det kræver først og fremmest god mund hygiejne og opfølgende besøg hos tandlægen at komme parodontose til livs.
Regelmæssig kontrol og tandrensninger er nødvendige.
Ofte går man til tandlægen eller tandplejer hver 3. måned i en periode.

Du skal være forberedt på

at parodontose kommer langsomt,
men også tager tid at blive kvit.

Kontakt din tandlæge hos tandlægen.dk og hør om dine muligheder