Rodspidsamputation

Hvad er årsagerne til en rodspidsbetændelse?

Det er ikke altid, at rodbehandling er effektiv mod betændelse i en tand. Hvis tandens rødder er meget snævre, eksempelvis i en kindtand, kan det være svært at komme alle bakterier i roden helt til livs.

Hvis man fortsat oplever smerter i tanden og andre symptomer på betændelse, så vil tandlægen ofte vurdere, at du har rodspidsbetændelse og anbefale en rodspidsamputation (også kaldet rodspidsoperation, rodresektion eller retrograd rodfyldning). Det er vigtigt at behandle en rodspidsbetændelse, så den ikke udvikler sig til en tandbyld.

En rodspidsamputation er et mindre kirurgisk indgreb, hvor en eller flere af tandens rodspidser overskæres og fjernes, og hvor rodkanalen forsynes med en rodfyldning. Tanden vil dermed forblive intakt og ikke synligt virke anderledes end før rodspidsoperationen.

Du er i trygge hænder hos tandlægen.dk. Vi har dygtige tandlæger og tandkirurger med stor erfaring i rodspidsoperationer.

Hvad er symptomerne på rodspidsbetændelse?

Symptomerne på rodspidsbetændelse er ikke altid udtalt. Men har man selv milde symptomer, bør man undersøges hos tandlægen.

Symptomer på rodspidsbetændelse:

• Tandpine – ofte dunkende smerte omkring tanden
  • Hævet, ømt og rødt tandkød omkring tanden
  • Materie (pus), der smager grimt
  • Dårlig ånde
  • Løse tænder, hvis ligamentet omkring tanden tager skade af betændelsen

Hvordan foretages en rodspidsamputation?

En rodspidsamputation skal foretages af en specialuddannet tandkirurg. En rodspidsamputation er en behandling mod rodspidsbetændelse. For at sikre en korrekt diagnose, tager kirurgen et røntgenfoto af tanden.

Der gives lokalbedøvelse, så behandlingen er så smertefri som muligt. Dernæst lægger kirurgen et snit i tandkødet omkring den betændte tand, så der kan bores ind i tanden fra siden. Derefter overskæres en eller flere af tandrødderne ved toppen (kaldet rodspidsen). I denne forbindelse er det nødvendigt at fjerne lidt kæbeknogle.

Tandrødderne forsegles for at forhindre yderligere infektion. Efter rodspidsoperationen bliver tandkødet syet med 2-4 sting, som fjernes efter 1 uge.

Hvad er forskellen på en rodbehandling og en rodspidsamputation?

Rodbehandling
En rodbehandling skyldes en nervebetændelse i en tand og foretages af en almindelig tandlæge. Det betændte væv fjernes i tandroden. Rodkanalen fyldes dernæst med rodfyldningsmateriale for at sikre den mod infektion.

Læs mere her.

Rodspidsamputation
En rodspidsamputation skal foretages af en specialuddannet tandkirurg. Behandlingen kan komme på tale, hvis gentagne rodbehandlinger ikke lykkes og udvikler sig til en rodspidsbetændelse.

I modsætning til en nervebetændelse kan en rodspidsbetændelse ses på et røntgenbillede.

Hvad er risiciene ved en rodspidsamputation?

Prognoserne er normalt gode for en rodspidsoperation, og komplikationerne er få. Der kan dog være visse risici forbundet med en rodspidsoperation.

Mulige komplikationer ved en rodspidsamputation:

• Der kan fortsat opstå rodspidsbetændelse og dermed smerte og hævelse
  • Der kan ske nerveskade ved tunge og læbe, hvilket kan give tab af følelse
  • Det kan bløde fra tanden
  • Øget risiko af bihulebetændelse

Hvis din tand har ømhed eller smerter efter en rodspidsamputation, skal du kontakte din tandlæge. Hvis din tandlæge vurderer, at tanden ikke står til at redde, vil en tandudtrækning blive anbefalet, så det sikres, at rodspidsbetændelsen ikke skader din kæbeknogle og fører til knogletab.

Gør det ondt at få en rodspidsamputation?

En rodspidsamputation (også kaldet en rodspidsoperation eller rodresektion) foregår under bedøvelse, så behandlingen er så smertefri som muligt.

Hvad koster en rodspidsamputation?

Prisen på en rodspidsamputation kommer an på flere forhold, herunder omfanget af operationen. En kindtand har eksempelvis flere rødder end en fortand. Kontakt derfor din tandklinik for at få en behandlingsplan med prisoverslag.

Vi samarbejder også med Sygeforsikringen Danmark, der giver tilskud til rodspidsamputationer afhængig af din personlige dækningsgrad.

Har du brug for en betalingsordning?

Hos tandlægen.dk kan du dele betalingen for din behandling op på en række faste månedlige ydelser, så udgiften bliver mere overkommelig. Tandlægen.dk har indgået samarbejde med Resurs Bank.

Læs mere om mulighederne for en nem og overskuelig afdragsordning her.

Vejledning – når man lige har fået en rodspidsamputation

• Må man være fysisk aktiv efter en rodspidsamputation?
    Du skal helst forholde dig i ro de første dage efter en rodspidsamputation. Lad være med at dyrke sport og andre fysiske aktiviteter.
  • Hvornår må man spise efter en rodspidsamputation?
    Du må spise, når bedøvelsen har aftaget. Spis derefter forsigtigt, men undgå at tygge eller bide med den behandlede tand. De første dage bør du spise mad, der er blødt og ikke skal tygges så meget.
  • Er man øm og hævet efter en rodspidsoperation?
    Normalt aftager ømheden eller smerten og hævelsen efter et par dage. Brug evt. lidt smertestillende håndkøbsmedicin. Oplever du stærke eller dunkende smerter efter en rodspidsoperation, bør du kontakte din tandlæge.
  • Skal man børste tænder, som man plejer efter en rodspidsamputation?
    God mundhygiejne er vigtig. Du skal derfor børste tænder og bruge tandtråd, som du plejer, men vær forsigtig med den rodspidsbehandlede tand. Skyl evt. munden med varmt saltvand nogle gange om dagen.
  • Hvornår skal stingene tages efter en rodspidsamputation?
    Oftest anvendes tråd, der selv falder ud- men hvis stingene skal fjernes af tandlægen, sker dette 1 uge efter din rodspidsoperation. Det er derfor vigtigt, at du passer godt på tanden og ikke udsætter den for hård tandbørstning eller mad, der er hårdt at tygge.