Tandproteser

Har du mistet flere eller alle dine tænder, kan du få erstattet de manglende tænder med en protese.
Dette kan være en del- eller en helprotese.

Der er flere forskellige typer af proteser, men de mest almindelige er helproteser i acryl med tænder i acryl eller porcelæn.

En delprotese kan også fremstilles i ren acryl, men er ikke så hygiejnisk for de tilbageværende tænder. Den benyttes oftest, når hvis de tilbageværende tænder har en ringe prognose og delprotesen fungerer som en slags overgangsprotese til helprotese.

En delprotese, der skal holde, bør fremstilles med et støbt stel og baseres på sunde resttænder. Dette kaldes også en unitor. Tandlægen tager billeder med røntgen og vurderer resttænderne og tager herefter aftryk til de nye proteser. Det er vigtigt, at de tænder, der skal bære bøjlerne, er stærke nok, så man ikke senere skal ændre og modificere protesen.

Hvordan renholder jeg tandproteser?

Det er vigtigt at holde dine proteser rene med en protesebørste eller en anden egnet børste. Du rengør dem med almindelig vand og sæbe – gerne i en vask, der er fyldt med varmt vand. Men hold godt fast! Protesen kan gå i stykker, hvis du taber den.

Tag gerne protesen ud om natten, så gummerne kan få hvile. På den måde nedsætter du også risikoen for svamp og skader på nabotænder.

Har du svage resttænder, der risikerer at blive overbelastede, eller har du problemer med kæber og led, bør du dog lade protesen sidde i om natten, fordi den så virker som en bideskinne.

Skal jeg få tjekket mine proteser hos tandlægen?

Det er klogt at få undersøgt proteser og gummer regelmæssigt.

Proteserne skal efter nogle års brug underfores med et rebaseringslag.

Derudover er det vigtigt at få tjekket, at der ikke opstår tryksår eller svampeinfektioner.

Vil du have dit smil tilbage?

Kontakt din tandlæge hos tandlægen.dk og hør mere om dine muligheder

Rodbehandling

En rodbehandling er i princippet fjernelsen af sygt nervevæv lokaliseret inde i tand og rødder.
Man rodhandler en tand, når der er betændelse i tandens nerve eller når nerven er død.

Tandimplantater

Tandimplantater kan erstatte en eller flere manglende tænder.

Plastfyldninger

Med de moderne plastmaterialer er vi i stand til at reparere de fleste tænder efter cariesangreb
eller andre skader, så de ligner dine egne tænder.

Tandeftersyn

Huller i tænderne er et alment problem. Med regelmæssige tandeftersyn og tandrensning kan vi opdage huller og tandkødsproblemer i tide.

Proteser

Smertefri behandling

Vi tager altid dit problem omkring smerter alvorligt. I dag findes der nye metoder til smertefri behandling

Behandlingsplan

Hos tandlægen.dk udarbejder vi altid en detaljeret behandlingsplan forud for alle behandlinger

Tandpine?

De mest almindelige årsager, er et cariesangreb i tanden der er nået ind til nerven. Gå altid til tandlægen hvis du føler tandpine.

Snorkeskinne

Du snorker fordi du slapper af i musklerne i halsen, som giver mindre plads i svælget.

Dårlig ånde

Dårlig ånde skyldes bakterier i mundhulen.

Revne i tanden

Hvordan opstår revner i tanden?

Kosmetisk tandpleje

- bliver gennemført for at forbedre udseendet af tænderne - uden at der er en egentlig tandsygdom til stede.

Facader

Ved kronebehandlinger er man ofte nødt til at fjerne en del af tanden...

Kroner og broer

En krone bliver bygget op på den eksisterende tand og rod.

Narkose

Nogle patienter har så stor en angst for tandlæger, at de kun kan gennemføre en behandling under narkose.

Lattergas

Nogle tandlæger anvender lattergas til patienter, der oplever tandlægeangst eller nervøsitet.