Knogleopbygning

Det kan i mange tilfælde være nødvendigt, at genopbygge kæbeknoglen for at kunne udføre en forsvarlig implantatbehandling.

Man genopbygger som regel knoglen ved at høste noget af ens egen knogle fra kæben – eller benytte kunstig fremstillet knogle.

Man kan i svære tilfælde indsætte en hel blok af knogle, som typisk tages fra hoften. Denne blok skrues fast med specielle skruer.

Knogleopbygningen ledsages ofte af en membranbehandling, der sikrer, at knoglen kan hele i fred og ro, uden andet væv end knogle kan forstyrre helings processen.

Knoglegenopbygning foretages hyppigt svarende til kæbehulerne (Sinus Maxillaris) i overkæben. Her løfter man kæbehulen kirurgisk, og lægger knogle ind under. Knoglen vil herefter blive tykkere og bredere, således implantatet har noget at sidde fast i. Man kan mange gange indsætte implantater samtidig med sinusløftet.

En anden hyppig årsag til manglende knogle ses efter mange års protesebrug, idet en protese får knoglen til at blive tyndere.
Man siger knoglen atrofierer, hvilket er et stort problem specielt i underkæben.

Der kan også være tale om knogledefekter andre steder – enten naturlige – eller forårsaget af tidligere betændelsestilstande, som kræver genopbygning.

Implantater, rodbehandlinger og kroner

Implantater

Hvad er et tandimplantat? Ved at indsætte kunstige rødder kan man påsætte implantatkroner, der ligner naturlige tænder.

Rodbehandling

Når der er betændelse i nerven, vil man oftest føle en skarp tandpine i forbindelse med koldt og varmt. Desuden gør det ondt, når man tygger.

Kroner & broer

En krone bliver bygget op på den
eksisterende tand og rod.