Tandeftersyn

Tandpleje

God mundhygiejne og regelmæssige tandeftersyn er den vigtigste forebyggelse mod tandbehandlinger og tandkødssygdomme.
Din tandplejer vil sørge for, at du får foretaget røntgenfotos af dine tænder. Dernæst får du en grundig tandrens mod plak og tandsten.

God mundhygiejne er den bedste forebyggelse. Husk tandbørstning og tandtråd og evt. mellemrumsbørster mindst 2 gange om dagen.

Du er i trygge hænder hos tandlægen.dk. Med regelmæssig tandpleje vil du kunne forebygge tandbehandlinger og dermed beholde dine naturlige tænder længst muligt.

Book tid til tandeftersyn her

Hvorfor er tandeftersyn vigtige?

Når du er til tandeftersyn tjekker tandplejeren eller tandlægen, om du har begyndende tandsygdomme, så du kan blive behandlet i god tid og på den mest skånsomme måde.
Tandeftersynet er også forebyggende. Der foretages en tandrensning, så plak og tandsten fjernes. Dermed nedsættes risikoen for tandkødsbetændelse og tandbehandlinger.
Tandkødsbetændelse kan udvikle sig til behandlingskrævende tand- og tandkødssygdomme som eksempelvis paradentose.

Hvordan foregår et tandeftersyn?

Når du tager til regelmæssig tandeftersyn, vil din tandplejer ved behov tage et røntgenfoto af dine tænder for at sikre, at du ikke har begyndende behandlingsbehov. Der foretages også et grundigt tjek af mundhulen.

Derefter foretages tandrens, hvor plak og tandsten fjernes. Tandrensningen foregår effektivt og hurtigt med ultralyd, og evt. resterende tandsten fjernes ved hjælp af et håndinstrument. Efterfølgende poleres/pudses dine tænder. Tandrensningen forebygger primært behovet for tandbehandling – men kan også ofte give dig et hvidere smil.
Endelig vil dit tandkød blive behandlet med fluorlak for at forebygge tandkødsbetændelse. Vent en time med at spise, så fluorlak-behandlingen får tid til at virke.

Hvis din tandplejer mener, der er grund til yderligere tandpleje eller tandbehandling, så kan du bestille en ny tid til diagnostisk undersøgelse hos tandlægen.

Hvor ofte bør man få foretaget et tandeftersyn?

Man bør som oftest bestille tid til regelmæssigt tandeftersyn én gang om året. Din tandlæge vil kunne rådgive dig om dit individuelle behov. Efter aftale med klinikken vil du kunne modtage automatisk indkaldelse til tandeftersyn.

Kan man selv foretage et tandeftersyn?

Det er vigtigt selv at holde øje med forandringer og symptomer på sine tænder og i munden og kontakte tandlægen, hvis du bemærker noget.

Man bør dog ikke selv forsøge at fjerne plak og tandsten. Man bør heller ikke selv benytte hårde slibemidler med pimpsten eller forsøge at fjerne tandsten med en ultralyds-tandstensfjerner til hjemmebrug.

Det kræver særlig fagekspertise at fjerne tandsten effektivt og grundigt. Forkert brug af slibemidler med bl.a. pimpsten kan også skade din tandemalje og dermed give risiko for huller i tænderne.

Det bedste og mest effektive tandeftersyn får du hos din tandlæge. Den vigtigste del af din tandpleje er imidlertid den, du selv står for i det daglige. God mundhygiejne er vigtig, herunder tandbørstning og tandtråd både morgen og aften.

Gør et tandeftersyn ondt?

Der er ingen smerte forbundet med et tandeftersyn. Man kan dog opleve lidt forbigående ømhed i tænderne efter en meget grundig tandrensning.
Lider du af tandlægeskræk og ønsker smertefri tandbehandling? Kontakt din tandlæge, som vil sørge for, at der afsættes ekstra tid til dit besøg og udvises ekstra omsorg.

Hvad koster et tandeftersyn

Prisen og det offentlige tilskud på en lang række behandlinger, herunder det regelmæssige tandeftersyn, er fastlagt mellem Danske Regioner og Tandlægeforeningen. Det betyder, at prisen er ens, uanset hvilken tandlægeklinik du bliver undersøgt på. Har du særlig behov for ofte at tage til tandeftersyn, vil du have mulighed for offentlig tilskud til alle dine besøg. Dette aftales med din tandlæge.
Vi samarbejder også med Sygeforsikringen ”Danmark”, der giver tilskud til regelmæssigt tandeftersyn afhængig af din personlige dækningsgrad. Er du mellem 18 og 25 år, kan du eksempelvis få gratis tandeftersyn, såfremt du er medlem af en dækningsberettiget gruppe.

Har du brug for en finansieringsordning?

Hos tandlægen.dk kan du dele betalingen for din behandling op på en række faste månedlige ydelser, så udgiften bliver mere overkommelig. Tandlægen.dk har indgået samarbejde med Resurs Bank.

Læs mere om mulighederne for en nem og overskuelig afdragsordning her.