Tandeftersyn

De fleste ønsker at bevare deres egne tænder hele livet

Huller i tænderne er et almindeligt problem. Men med regelmæssige tandeftersyn og tandrensninger kan vi opdage huller og tandkødsproblemer i tide, så det er muligt at bevare sine egne tænder.

Hvis du regelmæssigt får foretaget en tandrensning, gør det din hverdag lettere, når du skal børste dine tænder. For når tænderne er glatte, er de nemmere at børste rene. Og jo renere tænder du har, des mindre er risikoen for at udvikle tandkødsbetændelse og en eventuel senere paradentose.

Hvor ofte skal du til tandlæge

Hyppigheden af tandrensninger afhænger af, hvor meget tandsten man danner.

Typisk kan man have behov for tandrensning hver 3., 6., 9. eller
12. måned.

Når vi renser dine tænder, fjerner vi først de hårde belægninger (tandsten) og bløde belægninger (plak) på tænderne over tandkødsniveau.

Herefter pudser vi tænderne med en særlig pudsepasta for at fjerne misfarvninger.

Ved en tandbørstning får man sjældent fjernet alle bakterier (plak) på tænderne.

Hvis de ikke fjernes, forkalker de og bliver til tandsten. Tandsten har en meget ru overflade og giver derfor yderligere grobund for bakteriebelægninger.

Tandstenen og bakteriebelægningerne ligger langs tandkødet og kan virke irriterende samt medføre tandkødsbetændelse.

Hvis belægninger og tandsten på tænderne fjernes, og tænderne efterfølgende holdes rene, forsvinder tandkødsbetændelsen i løbet af få dage og tandkødet bliver atter sundt.

Rene tænder, smukt smil

hos tandlægen.dk har vi på de fleste klinikker tandplejere, som er ekstra dygtige til at varetage tandrensningerne
- kontakt din tandlæge.dk og bestil tid til et tandeftersyn

Rodbehandling

En rodbehandling er i princippet fjernelsen af sygt nervevæv lokaliseret inde i tand og rødder.
Man rodhandler en tand, når der er betændelse i tandens nerve eller når nerven er død.

Tandimplantater

Tandimplantater kan erstatte en eller flere manglende tænder.

Plastfyldninger

Med de moderne plastmaterialer er vi i stand til at reparere de fleste tænder efter cariesangreb
eller andre skader, så de ligner dine egne tænder.

Tandeftersyn

Huller i tænderne er et alment problem. Med regelmæssige tandeftersyn og tandrensning kan vi opdage huller og tandkødsproblemer i tide.

Proteser

Har du mistet flere eller alle dine tænder, kan du få erstattet de manglende tænder med en protese.

Smertefri behandling

Vi tager altid dit problem omkring smerter alvorligt. I dag findes der nye metoder til smertefri behandling

Behandlingsplan

Hos tandlægen.dk udarbejder vi altid en detaljeret behandlingsplan forud for alle behandlinger

Tandpine?

De mest almindelige årsager, er et cariesangreb i tanden der er nået ind til nerven. Gå altid til tandlægen hvis du føler tandpine.

Snorkeskinne

Du snorker fordi du slapper af i musklerne i halsen, som giver mindre plads i svælget.

Dårlig ånde

Dårlig ånde skyldes bakterier i mundhulen.

Revne i tanden

Hvordan opstår revner i tanden?

Kosmetisk tandpleje

- bliver gennemført for at forbedre udseendet af tænderne - uden at der er en egentlig tandsygdom til stede.

Facader

Ved kronebehandlinger er man ofte nødt til at fjerne en del af tanden...

Kroner og broer

En krone bliver bygget op på den eksisterende tand og rod.

Narkose

Nogle patienter har så stor en angst for tandlæger, at de kun kan gennemføre en behandling under narkose.

Lattergas

Nogle tandlæger anvender lattergas til patienter, der oplever tandlægeangst eller nervøsitet.