Tandbyld

Hvad er en tandbyld?

En tandbyld skyldes en ophobning af betændelse i en tand eller tandkødslomme. Hvis betændelsen ikke kan komme ud, vil den forblive i vævet og dermed danne en byld. En tandbyld er ofte hævet, øm og har dunkende smerte.

En tandbyld kan være flere dage eller måneder om at udvikle sig, og årsagerne kan være flere – eksempelvis et hul i tanden, eller en knækket eller flækket tand. En tandkødslomme kan blive betændt som følge af tandsten eller tandsygdomme.
Tandlægen vil også straks kunne lindre smerten ved at dræne betændelsen fra tandbylden, hvis det er nødvendigt. Det er vigtigt at stoppe betændelsen, så den ikke spreder sig. Kontakt straks din tandlæge, hvis du har mistanke om en tandbyld.

Hos tandlægen.dk er du altid i gode hænder. Her får du god vejledning, behandling og forebyggelse i trygge rammer.

Hvad er symptomerne på en tandbyld?

En tandbyld vil som oftest være hævet, øm og smertefuld.

De mest almindelige symptomer er:

• – Hævelse og rødme
  • – Ømhed
  • – Feber
  • – Dunkende smerter
  • – Dårlig smag i munden (hvis tandbylden brister)

Hvad er årsagerne til en tandbyld?

En tandbyld opstår typisk i en tandnerve eller tandrod. Den kan også opstå i en tandkødslomme som følge af et fremmedlegeme – eksempelvis tandsten. Fælles for disse årsager er, at tandbylden opstår som følge af betændelse i dødt væv.
En tandbyld kan være flere dage eller måneder om at udvikle sig. Eksempelvis efter et slag, hvor tanden flækker.
Det er altid vigtigt at afklare årsagen til en tandbyld, så man kan blive behandlet, og samtidig sørge for at tandbylden ikke kommer igen.

En tandbyld kan opstå som følge af:

• Betændelse i en tandkødslomme, hvilket f.eks. kan skyldes:
    • Tandsten
    • At en visdomstand er ved at bryde ud
    • At et fremmedlegeme fra kosten er blevet tygget ned i tandkødslommen
    • Tandkødssygdomme som parodontose
  • Nedsat immunforsvar

Hvordan behandles en tandbyld?

Det er vigtigt at kende årsagen til en tandbyld for at kunne behandle den. Uanset årsag vil tandlægen dog straks kunne lindre smerten ved at dræne betændelsen fra bylden. Det er vigtigt at stoppe betændelsen, så den ikke spreder sig.

Skyldes tandbylden enten tandsten, eller at et fremmedlegeme er blevet tygget ned i tandkødet, kræver det en grundig tandrodsrensning, hvor tandkødslommen skylles og renses.
Er tandbylden opstået i en allerede rodbehandlet tand, kan bylden fjernes kirurgisk ved, at tandlægen foretager et lille snit i tandkødet. Derefter lægges en fyldning på tandens rodspids. Dette kaldes en rodspidsamputation eller rodsektion.

En behandling af en tandbyld kan desuden omfatte antibiotika, som ordineres af tandlægen. Hvis der gentagne gange opstår tandbylder i en tand, der har været knækket eller er blevet rodbehandlet, så vil tanden ikke altid være til at redde. En tandudtrækning kan i disse tilfælde være eneste løsning.

Efter en tandudtrækning vil du kunne få en kunstig tand. Tal med din tandlæge om dine muligheder.

Gør behandlingen af en tandbyld ondt?

En tandbyld kan give dunkende smerte. Selve behandlingen kan bestå i, at tandlægen foretager et lille kirurgisk snit for at dræne betændelsen. Når betændelsen er drænet, vil trykket og dermed smerten også lindres.

I forbindelse med behandlingen af en tandbyld skal tanden måske rodbehandles. Dette vil ske under lokalbedøvelse og dermed så smertefrit som muligt.

Efter din behandling for en tandbyld kan du i en kort periode opleve fortsat hævelse og smerte.

Læs vores vejledning – når du lige har fået behandling for en tandbyld.

Hvad koster behandling for en tandbyld?

Vi samarbejder med Sygeforsikringen Danmark, der giver tilskud til behandling af tandbylder afhængig af din personlige dækningsgrad.

Har du brug for en betalingsordning?

Hos tandlægen.dk kan du dele betalingen for din behandling op på en række faste månedlige ydelser, så udgiften bliver mere overkommelig. Tandlægen.dk har indgået samarbejde med Resurs Bank.
Læs mere om mulighederne for en nem og overskuelig afdragsordning her.

Vejledning – når du lige har fået behandling for en tandbyld

• Har man ondt efter en behandling for en tandbyld?
    Du kan godt opleve fortsat hævelse og smerte, efter du er blevet behandlet for en tandbyld. Det vil dog normalt kunne afhjælpes af smertestillende håndkøbsmedicin og evt. ved at benytte en ispose på hævelsen.
  • Må jeg cykle og være fysisk aktiv efter en behandling for en tandbyld?
    Du har brug for ro og fred. Undgå fysisk aktivitet de første dage efter din behandling for en tandbyld. Det gælder både aktiv sport og træning herunder cykling.
  • Må jeg spise normalt efter en behandling for en tandbyld?
    Følg tandlægens råd. Ofte er det godt i en periode efter en tandbyld at undgå mad, som er svær at tygge eller bide i. Du bør også undgå at tygge i den side, hvor tandbylden var.
  • Skal jeg børste tænder, som jeg plejer efter behandling for en tandbyld?
    Du skal naturligvis fortsat have fokus på god mundhygiejne. Undgå dog de første dage at børste eller bruge tandtråd i det område, hvor tandbylden var. Følg evt. din tandlæges anbefalinger angående brug af mundskyl i form af saltvand eller klorhexidin.
  • Jeg er stadig hævet efter en tandbyld – hvad gør jeg?
    Det er normalt, at området, hvor tandbylden var, stadig er lidt hævet efter din behandling. Brug evt. en ispose eller nogle isklumper i et viskestykke for at afhjælpe hævelsen. Placer posen på kinden i max 10 minutter ad gangen, og hold pause på mindst 20 minutter. Er området stadig hævet efter nogle dage, og har du evt. feber eller tegn på betændelse, så kontakt straks din tandlæge.

FAQ

En tandbyld kan enten opstå i et lukket område i tanden, i en tandkødslomme eller i selve tandkødet. Hvis du evt. har hvide betændelsespletter på tungen, så kan der imidlertid også være tale om mundbetændelse, som er et virus, der opstår i slimhinden. Er de hvide pletter på tungen meget små og gør ondt, kan der være tale om blister. Bestil tid hos din tandlæge til et eftersyn og få vejledning og svar på dine spørgsmål.

Man kan godt få bylder i halsen eller ganen. Hvis bylden er placeret i halsen, er der oftest ikke tale om en tandbyld, men om en betændelse eller infektion i vævet omkring halsmandlerne (tonsillerne). Denne tilstand skyldes, at en betændelsestilstand i mandlerne (peritonsillær absces) har spredt sig. Kontakt din læge for behandling.

Hvis bylden derimod er placeret i ganen, kan det godt skyldes betændelse i en tandrod. Derfor er det nødvendigt, at du kontakter din tandlæge.

Der kan godt opstå en byld i mundhulen mellem tandkødet og kinden. Kontakt straks din tandlæge. Tandlægen vil foretage et mindre snit i bylden og dræne den for betændelsesvæske. Der kan også ordineres antibiotika. Hvis betændelsen er opstået i en tand, kan behandlingen også omfatte rodbehandling, så din tand kan blive reddet.

Man kan godt selv prikke hul i en tandbyld med en steriliseret nål. Dermed lettes trykket straks, og det gør mindre ondt. Men et prik med en nål er generelt ikke tilstrækkeligt til at tømme bylden helt for betændelse. Man bør derfor straks opsøge tandlæge, så det sikres, at infektion og dermed tandbylden ikke kommer igen eller spreder sig.

Der er normalt ikke blod i en tandbyld. Indholdet består af betændelsesvæske, også kaldet pus eller materie. Der kan dog godt være blod i betændelsen, hvis du lider af en tandkødssygdom som parodontose, eller hvis du har været ude for en ulykke, et slag eller anden trauma. I meget sjældne tilfælde kan der også være tale om en cyste. Kontakt din tandlæge, hvis du har en tandbyld. Tandlægen vil sikre, at du får den rette behandling, så betændelsen ikke spredes.

Kontakt tandlægen her