Lattergas

Nogle tandlæger anvender lattergas til patienter, der oplever tandlægeangst eller nervøsitet. Lattergas har været benyttet i mange år, og mange har fået lattergas i forbindelse med børnetandpleje.

Smertelindring med lattergas

Lattergas har været benyttet i mange til patienter med tandlægeskræk. Med lattergas slapper du af og tandbehandlingen kan foregå under helt rolige forhold. Hvis du ønsker lattergas, får du en maske over ansigtet og skal trække vejret gennem næsen, så du får lattergassen ned i lungerne. Efter et øjeblik begynder du at kunne mærke virkningen.  Den lattergas, der anvendes i tandlægeklinikker, er meget sikker. Den er doseret, så den ikke skader hverken lunge-, hjerte- lever eller nyrefunktion.

Lattergassen virker ved, at du slapper helt af, og du får en oplevelse af, at det hele er ”lidt ligegyldigt”. Du bliver i godt humør og begynder måske ligefrem at lave sjov med tandlægen.
Nogle er lidt rundtossede efter behandling med lattergas, så man kan ikke køre bil lige efter. Derfor anbefaler vi, at du sidder lidt tid i venteværelset, til virkningen har fortaget sig.

Hvornår er lattergas en god løsning?

Lattergassen kan være en god løsning til personer, der ikke ønsker bedøvelse, måske fordi de er bange for nåle eller ikke kan lide fornemmelsen af at være bedøvet. Andre kan have gavn af lattergassen forud for bedøvelsen, hvis de gerne vil bedøves, men er bange for bedøvelsen.

Vigtigt! Hvis du gerne vil have lattergas i forbindelse med din tandbehandling, må du ikke have spist lige inden, du skal til tandlæge.

Husk at oplyse tandlægen, hvis du er gravid, for vi tilbyder ikke lattergas til gravide.

Rodbehandling

En rodbehandling er i princippet fjernelsen af sygt nervevæv lokaliseret inde i tand og rødder.
Man rodhandler en tand, når der er betændelse i tandens nerve eller når nerven er død.

Tandimplantater

Tandimplantater kan erstatte en eller flere manglende tænder.

Plastfyldninger

Med de moderne plastmaterialer er vi i stand til at reparere de fleste tænder efter cariesangreb
eller andre skader, så de ligner dine egne tænder.

Tandeftersyn

Huller i tænderne er et alment problem. Med regelmæssige tandeftersyn og tandrensning kan vi opdage huller og tandkødsproblemer i tide.

Proteser

Har du mistet flere eller alle dine tænder, kan du få erstattet de manglende tænder med en protese.

Smertefri behandling

Vi tager altid dit problem omkring smerter alvorligt. I dag findes der nye metoder til smertefri behandling

Behandlingsplan

Hos tandlægen.dk udarbejder vi altid en detaljeret behandlingsplan forud for alle behandlinger

Tandpine?

De mest almindelige årsager, er et cariesangreb i tanden der er nået ind til nerven. Gå altid til tandlægen hvis du føler tandpine.

Snorkeskinne

Du snorker fordi du slapper af i musklerne i halsen, som giver mindre plads i svælget.

Dårlig ånde

Dårlig ånde skyldes bakterier i mundhulen.

Revne i tanden

Hvordan opstår revner i tanden?

Kosmetisk tandpleje

- bliver gennemført for at forbedre udseendet af tænderne - uden at der er en egentlig tandsygdom til stede.

Facader

Ved kronebehandlinger er man ofte nødt til at fjerne en del af tanden...

Kroner og broer

En krone bliver bygget op på den eksisterende tand og rod.

Narkose

Nogle patienter har så stor en angst for tandlæger, at de kun kan gennemføre en behandling under narkose.

Lattergas