Syreskader

tandlægen.dk Lyngby Svanen

Hvorfor får man syreskader på tænderne?

Udsættes tandemaljen for syre i længere tid fra især syreholdige føde- og drikkevarer, kan emaljen blive skadet. Har man dårlig mundhygiejne, vil bakterier (karies) desuden omdanne sukkerstoffer og stivelse i madrester til syre, hvilket forværrer problemet. Syreskader på tænderne forstærkes desuden ved særlige risikofaktorer som mundtørhed eller sure opstød.

Symptomerne på syreskade på tænderne er pludselige isninger, når man drikker varme og kolde drikke. Ved fremskreden syreskade slides tyggeoverflader på tænderne, og stykker af tænderne kan splintres. Tænderne bliver desuden gule og misfarvede, de steder hvor emaljen er tyndere.

Hvem får syreskader på tænderne?

Omkring 15% af voksne danskere har syreskader på tænderne. Børns mælketænder kan også blive ramt af syreskader, og årsagerne og symptomerne på skaderne er de samme som for voksne. På verdensplan er mellem 30-50% af børn med mælketænder og 20-45% af unge og voksne påvirket af syreskader på tænderne i enten moderat eller fremskreden grad.

Hvordan forebygges syreskader på tænderne?

Emaljen på tænderne kan ikke gendannes, og derfor er det ekstra vigtigt at forebygge syreskader. Vurderer din tandlæge, at du er i særlig risiko for at udvikle syreskader på tænderne, kan selv mindre livsstilsændringer gøre en forskel. Syreskader kan eksempelvis afhjælpes med forseglinger eller små fyldninger. Stærkt fremskredne syreskader på tænderne vil ofte føre til behov for behandling i form af tandfyldning, tandkroner eller rodbehandling.

Du er i trygge hænder hos tandlægen.dk, hvor vores dygtige tandlæger og tandplejere vil sørge for grundig vejledning, så du kan undgå, at evt. begyndende syreskader på tænderne udvikler sig.

Hvad giver syreskader på tænderne?

De mest almindelige årsager til syreskader på tænderne er stærkt syreholdige drikke med lav pH-værdi som sodavand og juice.

Syreskader på tænder skyldes typisk:

• Syreholdige læskedrikke som sodavand, energidrikke, juice og vin
  • Meget syreholdige fødevarer som citrusfrugter og æbler
  • Mavesyre, eksempelvis fra sure opstød eller opkast
  • Meget syreholdig medicin og kosttilskud, eksempelvis tyggetabletter med C-vitamin
  • Dårlig mundhygiejne, hvor bakterier omdanner madrester til syre
  • Hvis du lider af sure opstød (refluks), halsbrand, syrehoste, synkebesvær eller opkast, bør du kontakte din læge.

Hvordan opstår syreskader:

Heldigvis beskytter naturligt spyt mod syreskader på tænderne, fordi spyttet fortynder og delvist neutraliserer syren.

Hvis du har god mundhygiejne og en sund spytproduktion, og hvis du generelt kun sjældent indtager føde- og drikkevarer med et højt syreindhold og pH-værdi, er risikoen for syreskader på tænderne relativt lav.

Du har øget risiko for syreskader på tænderne:

• Hvis du lider af mundtørhed eller har nedsat spytproduktion som følge af hård fysisk træning eller medicin, hvor mundtørhed er en bivirkning. Visse sygdomme som Sjögren syndrom kan også give mundtørhed.
  • Hvis du over en længere periode ofte kaster op grundet spiseforstyrrelsen bulimi, kan det give syreskader på tænderne.
  • Hvis du har dårlig mundhygiejne, så syreholdige madrester og plak ikke fjernes hurtigt nok.

Hvis du lider meget af mundtørhed eller opkast, så kontakt din læge. Hvis du tager medicin, der giver mundtørhed, så tal evt. med din læge om muligheden for recept på et andet medikament.

Hvad er symptomerne på syreskader på tænderne?

Begyndende syreskade
En syreskade kan ofte ikke mærkes i starten, og den kan også være svær at se med det blotte øje. Det første tegn på syreskade på tænderne vil typisk være isninger, som er korte og pludselige smerter, når man indtager kolde og varme føde- og drikkevarer, eller når man børster tænder. Efterhånden som syreskaden på tænderne forværres, vil isningerne tage til i styrke. Det er dog ikke alle mennesker, der oplever isninger, også selvom de har svære syreskader.

Fremskreden syreskade
Ved mere fremskredne syreskader på tænderne, kan der knække mindre flige af fortænderne, så de får en takket kant med et blåt skær. Tyggeoverfladerne på de bagerste tænder kan også blive flade og se gullige ud. Fortændernes skæreflader kan derimod se lidt gennemsigtige og grålige ud. Har man tandfyldninger, kan en tand med fremskreden syreskade blive så slidt, at selve fyldningen er højere end resten af tanden.

Ved fremskreden syreskade kan tænderne dermed se slidte og misfarvede ud.

• Følsomhed overfor varme og kulde (isninger)
  • Mindre stykker af tænderne kan falde af, og tyggeoverflader kan slides
  • Gule og grå/gennemsigtige misfarvninger, hvor der mangler emalje

Hvordan undgår man syreskader på tænderne?

Hvis din tandlæge vurderer, at du er i særlig høj risiko for at udvikle syreskader, vil du ofte kunne forebygge skaderne ved at ændre vaner og livsstil.

Hvad du selv kan gøre for at undgå syreskader:

• Undgå syreholdige drikkevarer
    Det er sodavand, frugtjuice, saft og smoothies med højt syreindhold af fosforsyre og frugtsyre, der primært risikerer at nedbryde tændernes emalje og give syreskader på tænderne. Light og diet-produkter kan derfor være lige så skadelige som almindelige læskedrikke. Kulsyre, der skaber bobler i danskvand eller mineralvand med lavt syreindhold, giver derimod ikke syreskader på tænderne.
  • Undgå fødevarer med højt syreindhold
    Fødevarer med højt syreindhold omfatter mange helt almindelige fødevarer som citrusfrugter, æbler, rabarber, kød og ost. Syreindholdet er dog særligt højt i syrlige drops, eksempelvis. Du vil imidlertid kunne forebygge og undgå syreskader på tænderne ved at kombinere indtagelse af fødevarer med lavt syreindhold med god mundhygiejne.

Hvad koster det at behandle syreskader på tænderne?

Din tandlæge vil kunne udarbejde et behandlingstilbud og en pris for din behandling.
Vi samarbejder også med Sygeforsikringen ”Danmark”, der giver tilskud til behandlinger afhængig af din personlige dækningsgrad.

Har du brug for en betalingsordning?

Hos tandlægen.dk kan du dele betalingen for din behandling op på en række faste månedlige ydelser, så udgiften bliver mere overkommelig. Tandlægen.dk har indgået samarbejde med Resurs Bank.

Læs mere om mulighederne for en nem og overskuelig afdragsordning her.

Vejledning – sådan undgår du syreskader på tænderne

• Undgå at indtage syreholdige drikke- og fødevarer i mange små bidder/ slurke
  • Brug sugerør med syreholdige drikke, så du undgår kontakt med tænderne.
  • Syreholdige drikke skal helst indtages i forbindelse med et måltid, gerne et hovedmåltid
  • Skyl evt. munden med vand efter at have indtaget syreholdige drikkevarer
  • Børst ikke tænder lige før du indtager syreholdige føde- og drikkevarer. Dermed vil det syrebeskyttende lag på tænderne blive fjernet
  • Vent 1 time før du børster tænder efter at have indtaget syreholdige drikke- og fødevarer.
  • Hold munden væddet. Indtag evt. ekstra væske i dagens løb, specielt hvis du dyrker motion
  • Sørg for god mundhygiejne

God mundhygiejne mod syreskader

Det er altid vigtigt med god mundhygiejne med tandbørstning og tandtråd mindst 2 gange dagligt. Bakterierne i munden er nemlig med til at danne syre. Er man i risikogruppen for syreskader på tænderne, er det desuden vigtigt at benytte tandpasta med fluor, som danner et beskyttende lag mod syreskader på tandens overflade.