Revne i tanden

Revner i tænderne kan sammenlignes med de revner, som man ofte ser i køkkenporcelænet. Revnerne kaldes også infraktioner og kommer på grund af belastning.

Hvad er revner i tænderne?

Revner, også kaldet infraktioner, kan være synlige, uden at det betyder noget for styrken af porcelænet.
Samme forhold gælder tænder, idet man tit ser små revner eller infraktionslinjer i tænderne, uden at det betyder noget for tandens styrke. Hvis man ser nærmere på fortænderne, vil man ofte kunne se små revner.

Hvorfor kommer revnerne?

Infraktioner kommer på grund af belastning, og derfor er kindtænderne de mest udsatte.
Store fyldninger i tænderne er også en medvirkende årsag. Og skærer eller presser man tænder, er der også en risiko for, at man kan få infraktioner, der giver symptomer.

Hvordan mærker man infraktioner

Man mærker infraktioner ved, at man ikke rigtigt kan tygge med tanden. Rammer man en hård kerne, kan det gøre ondt. Tanden er desuden ofte kuldefølsom.

Behandling og sværhedsgrader.

• Infraktion uden symptomer kræver ingen behandling.
  • Infraktion, hvor man er følsom overfor kulde og har lette smerter ved tygning, kræver aflastning af tanden i bid, hvor tandlægen besliber den pågældende eller modstående tand, så den ikke rammer så hårdt. Dette forebygger, at infraktionen udvikler sig til næste stadie.
  • Ved infraktion, hvor tanden er stærkt kuldefølsom, og hvor man ikke kan tygge med den og derfor typisk tygger i den anden side, skal tanden aflastes, og man kan forsøge med en plastfyldning eller krone på tanden. Plasten limer revnen sammen, og kronen låser revnen helt fast.
  • Infraktion, hvor nerven i tanden er blevet så irriteret, at den skal fjernes, skal der rodbehandles. Herefter laves revnen med plast eller en krone.
  • Ved infraktion, hvor tanden er flækket helt i gennem, skal  tanden fjernes.

Rodbehandling

En rodbehandling er i princippet fjernelsen af sygt nervevæv lokaliseret inde i tand og rødder.
Man rodhandler en tand, når der er betændelse i tandens nerve eller når nerven er død.

Tandimplantater

Tandimplantater kan erstatte en eller flere manglende tænder.

Plastfyldninger

Med de moderne plastmaterialer er vi i stand til at reparere de fleste tænder efter cariesangreb
eller andre skader, så de ligner dine egne tænder.

Tandeftersyn

Huller i tænderne er et alment problem. Med regelmæssige tandeftersyn og tandrensning kan vi opdage huller og tandkødsproblemer i tide.

Proteser

Har du mistet flere eller alle dine tænder, kan du få erstattet de manglende tænder med en protese.

Smertefri behandling

Vi tager altid dit problem omkring smerter alvorligt. I dag findes der nye metoder til smertefri behandling

Behandlingsplan

Hos tandlægen.dk udarbejder vi altid en detaljeret behandlingsplan forud for alle behandlinger

Tandpine?

De mest almindelige årsager, er et cariesangreb i tanden der er nået ind til nerven. Gå altid til tandlægen hvis du føler tandpine.

Snorkeskinne

Du snorker fordi du slapper af i musklerne i halsen, som giver mindre plads i svælget.

Dårlig ånde

Dårlig ånde skyldes bakterier i mundhulen.

Revne i tanden

Hvordan opstår revner i tanden?

Kosmetisk tandpleje

- bliver gennemført for at forbedre udseendet af tænderne - uden at der er en egentlig tandsygdom til stede.

Facader

Ved kronebehandlinger er man ofte nødt til at fjerne en del af tanden...

Kroner og broer

En krone bliver bygget op på den eksisterende tand og rod.

Narkose

Nogle patienter har så stor en angst for tandlæger, at de kun kan gennemføre en behandling under narkose.

Lattergas

Nogle tandlæger anvender lattergas til patienter, der oplever tandlægeangst eller nervøsitet.