Revne i tanden

Revner i tænderne kan sammenlignes med de revner, som man ofte ser i køkkenporcelænet. Revnerne kaldes også infraktioner og kommer på grund af belastning.

Hvad er revner i tænderne?

Revner, også kaldet infraktioner, kan være synlige, uden at det betyder noget for styrken af porcelænet.
Samme forhold gælder tænder, idet man tit ser små revner eller infraktionslinjer i tænderne, uden at det betyder noget for tandens styrke. Hvis man ser nærmere på fortænderne, vil man ofte kunne se små revner.

Hvorfor kommer revnerne?

Infraktioner kommer på grund af belastning, og derfor er kindtænderne de mest udsatte.
Store fyldninger i tænderne er også en medvirkende årsag. Og skærer eller presser man tænder, er der også en risiko for, at man kan få infraktioner, der giver symptomer.

Hvordan mærker man infraktioner

Man mærker infraktioner ved, at man ikke rigtigt kan tygge med tanden. Rammer man en hård kerne, kan det gøre ondt. Tanden er desuden ofte kuldefølsom.

Behandling og sværhedsgrader.

• Infraktion uden symptomer kræver ingen behandling.
  • Infraktion, hvor man er følsom overfor kulde og har lette smerter ved tygning, kræver aflastning af tanden i bid, hvor tandlægen besliber den pågældende eller modstående tand, så den ikke rammer så hårdt. Dette forebygger, at infraktionen udvikler sig til næste stadie.
  • Ved infraktion, hvor tanden er stærkt kuldefølsom, og hvor man ikke kan tygge med den og derfor typisk tygger i den anden side, skal tanden aflastes, og man kan forsøge med en plastfyldning eller krone på tanden. Plasten limer revnen sammen, og kronen låser revnen helt fast.
  • Infraktion, hvor nerven i tanden er blevet så irriteret, at den skal fjernes, skal der rodbehandles. Herefter laves revnen med plast eller en krone.
  • Ved infraktion, hvor tanden er flækket helt i gennem, skal  tanden fjernes.