Revne i tanden

Revnet tand

De fleste af os har mindre revner i tænderne (kaldet infraktioner). Disse findes i den ydre emalje. Nogle revner er synlige for det blotte øje, andre derimod nærmest usynlige. En knækket eller flækket tand kan være svært skadet helt ind til roden af tanden, hvorimod en revne i en tand ikke betyder noget for styrken af selve tanden.
Revner i en tand kræver normalt ingen behandling. Men er tanden følsom overfor kulde, og hvis du har smerter, når du tygger, bør du bestille tid hos din tandlæge.
Ønsker du at en revne i en tand bliver mindre synlig, kan tandlægen desuden lægge kosmetisk plast på tanden.

Er din tand knækket eller revnet?

Der er forskel på, om en tand er revnet eller knækket, og derfor kræver det ofte en anden behandling, hvis tanden er knækket. En knækket eller flækket tand har en skade (eller fraktur), der går dybt ind i tandens dentin, nerve og tandrod. At en tand knækker skyldes ofte, at den har haft en stor fyldning eller har været rodbehandlet, hvilket svækker tanden.

Hvis du har knækket en tand, bør du straks søge hjælp hos tandlægen, så du kan få den rette behandling af skaden.

Hvad er symptomerne på en revnet tand?

En revnet tand (infraktion) har stadig samme styrke som en almindelig tand og skal normalt ikke behandles, med mindre skaden går dybere end blot tandemaljen. Men hvis en revnet tand gør ondt, når du tygger eller bider, eller er hævet eller bløder, skal du kontakte din tandlæge. Disse symptomer kan tyde på, at revnen går dybere end emaljen.

Symptomer på en revnet tand, der måske kræver behandling:

• Tanden er kuldefølsom (isninger)
  • Tanden gør ondt, når man tygger

Kontakt din tandlæge, hvis din revnede tand udviser symptomer.

Hvad er årsagerne til, at en tand revner?

Revner i en tand skyldes belastninger i en tand, når der tygges. Derfor er kindtænder mest udsat for revner. Revner i tænderne kan også opstå som følge af store sølvamalgamplomber, hvilket skyldes at sølvamalgam korroderer med tiden og udvider sig lidt. Dermed kan tanden revne eller ligefrem flække.

Hvordan behandles en revnet tand?

Hvis revnen er lille og overfladisk, kan tandlægen rent kosmetisk behandle overfladen med plast, som lyshærdes. Dette er en god løsning, hvis du har fået en meget synlig revne i en fortand eksempelvis. Plastfyldningen kan tilpasses i farven, så den ligner dine naturlige tænder.
Hvis en revnet tand er meget kuldefølsom, så du eksempelvis kun tygger på den modsatte side, kan tandlægen først behandle revnen i tanden med en plastfyldning og dernæst styrke tanden med en tandkrone. Hvis revnen i tanden er meget stor, kan det også være nødvendigt at rodbehandle tanden.

Gør det ondt at blive behandlet for en revnet tand?

Hvis en revnet tand skal styrkes med plast eller tandkrone, eller hvis det er nødvendigt at rodbehandle tanden, vil disse behandlinger foregå under lokalbedøvelse, så de er så smertefrie som muligt.

Er du nervøs ved at skulle til tandlægen, så læs vores vejledning om tandlægeskræk. Dermed kan klinikken afsætte ekstra tid til din behandling og skabe trygge rammer for dit besøg.

Hvad koster det at behandle en revnet tand?

Prisen for at behandle en revnet tand vil variere afhængigt af omfanget. Spørg din tandlæge, hvad det vil koste i dit tilfælde. Vi samarbejder også med Sygeforsikringen Danmark, der giver tilskud på tandfyldninger afhængig af din personlige dækningsgrad.

Har du brug for en betalingsordning?

Hos tandlægen.dk kan du dele betalingen for din behandling op på en række faste månedlige ydelser, så udgiften bliver mere overkommelig. Tandlægen.dk har indgået samarbejde med Resurs Bank.

Læs mere om mulighederne for en nem og overskuelig afdragsordning her.