Knogleopbygning

Det kan i mange tilfælde være nødvendigt at genopbygge kæbeknoglen for at kunne udføre en forsvarlig implantatbehandling.

Der kan være behov for knogleopbygning, hvis du for eksempel har manglet en tand i en længere periode, hvilket har bevirket, at tandknoglen er svundet ind. Man genopbygger som regel knoglen ved at anvende noget af ens egen knogle fra kæben eller benytte kunstig fremstillet knogle.

I svære tilfælde kan tandkirurgen vælge at indsætte en hel blok af knogle, som typisk tages fra hoften. Denne blok skrues fast med specielle skruer.

Knogleopbygningen ledsages ofte af en membranbehandling, der sikrer, at knoglen kan hele i fred og ro, uden andet væv end knogle kan forstyrre helingsprocessen.

Knoglegenopbygning foretages hyppigt i kæbehulerne (Sinus Maxillaris) i overkæben. Her løfter man kæbehulen kirurgisk, og lægger knogle ind under. Knoglen vil herefter blive tykkere og bredere, således at implantatet har noget at sidde fast i. Man kan mange gange indsætte implantater samtidig med sinusløftet.

En anden hyppig årsag til manglende knogle ses efter mange års protesebrug, idet en protese får knoglen til at blive tyndere.

Man siger knoglen atrofierer, hvilket er et stort problem specielt i underkæben.

Der kan også være tale om knogledefekter andre steder – enten naturlige – eller forårsaget af tidligere betændelsestilstande, som kræver genopbygning.

Implantater, rodbehandlinger og kroner

Implantater

Hvad er et tandimplantat? Ved at indsætte kunstige rødder kan man påsætte implantatkroner, der ligner naturlige tænder.

Rodbehandling

Når der er betændelse i nerven, vil man oftest føle en skarp tandpine i forbindelse med koldt og varmt. Desuden gør det ondt, når man tygger.

Kroner & broer

En krone bliver bygget op på den
eksisterende tand og rod.