Huller i tænderne

Et hul i en tand (karies) skyldes bakteriebelægninger, der næres af sukker- og stivelsesholdige fødeemner. Hvis ikke man er opmærksom på god mundhygiejne, kan den syre, som bakterierne danner på tænderne, skade tandemaljen og angribe det underliggende tandben (dentin).

Symptomer på et hul i en tand er øget følsomhed for kulde, sukker og i slemme tilfælde varme og smerter. Desværre kan man dog ikke altid mærke, at man har et hul i en tand.

Huller i tænderne behandles med tandfyldninger. Moderne fyldninger fremstilles overvejende enten af plast eller porcelæn. Begge materialer er meget stærke og holdbare, men der kan være bestemte grunde til at vælge det ene materiale frem for det andet. Din tandlæge vil kunne rådgive dig om det bedste valg. Behandlingen med tandfyldninger kan foregå under lokalbedøvelse og kan derfor udføres så smertefrit som muligt.

Læs mere om tandfyldninger her.

Forebyggelse er altid den bedste behandling. God mundhygiejne og regelmæssige tandeftersyn minimerer risikoen for huller i tænderne og andre komplikationer, der kan opstå, hvis man ikke behandles i tide.

Hos os er du altid i gode hænder. Her får du god vejledning og behandling i trygge rammer.

Hvordan opstår huller i tænderne?

Man får et hul i en tand, fordi bakterier (plak) ikke bliver fjernet hyppigt nok ved den daglige tandpleje. Dermed dannes der syre, der kan nedbryde tandemaljen og tandbenet (dentinen). Det er samme risikofaktorer, der er på spil, uanset om man får hul i en fortand eller i kindtænderne. Risikoen for huller i tænderne nedsættes dog, hvis man holder god mundhygiejne og passer sine regelmæssige tandeftersyn.

Risikofaktorer:

• Mad med højt indhold af sukker og stivelse
  • Sukker i sodavand og alkohol
  • Dårlig mundhygiejne
  • Mundtørhed
  • Visse sygdomme såsom sukkersyge
  • Nogle medicintyper
  • Aldersrelateret funktionsnedsættelser såsom nedsat syn

Har du pludselig fået mange huller i tænderne?

Måske har nogle af risikofaktorerne ændret sig? Måske er ny medicin skyld i problemet. Spørg din læge. Vi får desuden alle tendens til flere tandproblemer med alderen.

Hvad er symptomerne på huller i tænderne?

Det er ikke altid, at man selv opdager et hul i en tand. Ofte er det ved de regelmæssige tandeftersyn, at tandplejeren eller tandlægen opdager problemet. Nogle gange skal der røntgenfotos til for at vurdere, om man eksempelvis har et lille hul eller huller mellem tænderne. Ofte vil man dog selv kunne fornemme, at man har et hul i en tand.

Tegn du selv kan opleve, hvis du har hul i en tand:

• Smerte
  • Isninger
  • Følsomhed ved sødt
  • Misfarvning (pletter)

Hvordan ser et hul i en tand ud?

Nogle gange kan man se et hul i en tand med det blotte øje, særligt hvis det er et stort hul. Hullet kan vise sig som en mørk plet eller som hvide misfarvninger af tanden nede ved tandkødet.

huller i tænderne

Hul i tand

Hvordan føles et hul i en tand?

Det er ikke altid, at et hul i en tand gør ondt. Men hvis man oplever smerte eller isninger, vil de ofte opstå, når man spiser noget sødt eller syrligt – eller hvis tanden udsættes for varme eller kolde drikke.

Hvordan behandles huller i tænderne?

Huller i tænderne behandles med en tandfyldning. Hvis et hul i en tand er meget lille, vil tandlægen dog som regel afvente og se, om hullet i tanden forværres, eller om det naturlige forsvarssystem i dit spyt hindrer hullet i at udvikle sig. Tandlægen vil samtidig rådgive dig om, hvordan du bedst forebygger, at hullet i tanden udvikler sig – eksempelvis ved brug af fluorholdig tandpasta. Viser hullet derimod tegn på forværring, så foretager tandlægen en forsegling eller fyldning.

Bliver din tand behandlet i tide, vil den kunne bevares så længe som muligt. En behandling med tandfyldning kan foregå under lokalbedøvelse så smertefrit som muligt.

Sådan fyldes et hul i en tand:

• Der gives lokalbedøvelse
  • Tandlægen fjerner det rådne eller angrebne område i tanden
  • En plastfyldning opbygges i lag, der løbende hærdes med lys. Fyldninger af porcelæn eller guld nødvendiggør derimod 2 besøg, da fremstillingsprocessen og mere kompleks
  • Tandfyldningen tilpasses, så du kan bide sammen uden modstand

Udskiftning af tandfyldninger:
Alle tandfyldninger skal med tiden udskiftes grundet nedslidning. Moderne tandfyldninger fremstilles typisk af plast eller porcelæn. Begge materialer er meget holdbare. Endelig kan man også få en guldfyldning, hvis man af æstetisk grunde ønsker dette. Din tandlæge vil kunne rådgive dig om det bedste valg for dig.

Det er vigtigt, at et hul i en tand behandles i tide, ellers kan det have en række konsekvenser:

• Tanden skal måske rodbehandles eller fjernes ved tandudtrækning eller operation
  • Betændelsen fra tanden kan sprede sig til kæben og resten af kroppen

Hvordan forebygges huller i tænderne?

Forebyggelse er altid bedre end behandling – også hvis man vil undgå huller i tænderne. Der er flere ting, du selv kan gøre i hverdagen. Din tandlæge og tandplejer vil desuden kunne hjælpe dig med grundig vejledning:

Det du selv kan gøre:

• Holde god mundhygiejne med tandbørstning 2 gange dagligt og brug af tandtråd
  • Gå til regelmæssig tandeftersyn hos din tandlæge

Book tid til tandeftersyn her

Det din tandlæge eller tandplejer kan gøre:

• Tandrensning, så bakterier og plak fjernes
  • Evt. behandling med fluorid, der kan styrke tænderne
  • Tage regelmæssige røntgenfotos, så tidlige tegn kan opdages

Gør det ondt at få en tandfyldning?

Er du bekymret for, at det gør ondt at få en tandfyldning? Heldigvis vil din tandfyldning kunne ske så smertefrit som muligt under
lokalbedøvelse.

Er du nervøs ved at skulle til tandlægen? Snak med din tandlæge og tandlægeskræk.

Hvad koster en tandfyldning?

Prisen og det offentlige tilskud på en lang række behandlinger, herunder visse tandfyldninger, er fastlagt mellem Danske Regioner og Tandlægeforeningen. Det betyder, at prisen er ens, uanset hvilken tandlægeklinik du bliver undersøgt og behandlet på.
Andre og mere omfattende fyldninger vil variere i pris fra klinik til klinik.

Vi samarbejder også med Sygeforsikringen Danmark, der giver tilskud på tandfyldninger afhængig af din personlige dækningsgrad.

Har du brug for en betalingsordning?

Hos tandlægen.dk kan du dele betalingen for din behandling op på en række faste månedlige ydelser, så udgiften bliver mere overkommelig. Tandlægen.dk har indgået samarbejde med Resurs Bank.

Læs mere om mulighederne for en nem og overskuelig afdragsordning her.

Vejledning – når du lige har fået en tandfyldning

• Hvornår må jeg spise og drikke normalt?
    Har du fået lokalbedøvelse, skal du undgå at tygge samt drikke meget varme drikke, indtil bedøvelsen er aftaget. Er du ikke blevet bedøvet, kan du dog spise og drikke, som du plejer.
  • Gør det ondt efter en tandfyldning?
    Selve behandlingen kan foregå under lokalbedøvelse, så den bliver så smertefri som muligt. Når bedøvelsen er aftaget, kan du opleve ømhed, isninger eller øget følsomhed. Tag gerne lidt smertestillende håndkøbsmedicin, hvis generne er for store. Oplever du imidlertid vedvarende smerter, så kontakt straks din tandlæge.
  • Kan der gå betændelse i en tand, der har fået en fyldning?
    Ja, det kan der. Hvis du oplever stærke smerter, eller hvis du oplever hævelse og ømhed omkring tanden, evt. med feber, så kontakt din tandlæge.
  • Skal jeg børste tænder som normalt efter en tandfyldning?
    Ja, god mundhygiejne skal opretholdes – børst tænderne både morgen og aften, og anvend tandtråd eller mellemrumsbørster/ tandstikkere dagligt.
  • Må jeg køre bil eller cykle efter en tandfyldning?
    Du kan sagtens køre bil eller cykle, når du er blevet lokalbedøvet.

FAQ

Når først der er opstået et hul i en tand, så forsvinder det ikke af sig selv. Et hul i tanden skyldes, at bakterier har dannet syre, der har angrebet tanden. Hos tandlægen kan du få en tandfyldning, der lukker hullet og styrker tanden. Fyldningen ligner din naturlige tand. Behandlingen foregår under lokalbedøvelse og dermed så smertefrit som muligt.

Huller i tænderne kan ikke børstes væk. Man kan kun børste madrester og bakteriebelægninger væk. Hårde belægninger i form af tandsten skal fjernes hos tandlægen eller tandplejeren. Når der først er kommet hul i en tand, er det vigtigt at få lavet en tandfyldning. Hos tandlægen kan behandlingen foregå under lokalbedøvelse og dermed så smertefrit som muligt.

Kindtænder er vigtige, fordi vi bruger dem til at tygge maden. Hvis der er hul på en kindtand, så vil tandlægen næsten altid kunne foretage en tandfyldning. De bagerste kindtænder, især visdomstænder, kan dog være vanskelige at redde. Med en tandfyldning vil du kunne tygge, som du plejer. Behandlingen hos tandlægen kan foregå under lokalbedøvelse og dermed så smertefrit som muligt.

Hvis hullet i tanden er meget lille, vil tandlægen eller tandplejeren ofte afvente, om hullet udvikler sig yderligere. Du vil kunne få vejledning hos tandlægen om god mundhygiejne, så du undgår at hullet udvikler sig. Viser hullet tegn på forværring, vil tandlægen udføre en tandfyldning.

Det er vigtigt med god mundhygiejne også hos børn med mælketænder. Bliver deres tænder angrebet af karies, er det muligt at behandle dem med tandfyldninger. Det er dog vigtigt at få stoppet bakterieangrebet tidligt, så hullet ikke bliver for dybt. Tandlægen vil dog altid overveje fordele og ulemper, hvis den blivende tand er på vej op.