Plak

tandlægen.dk Sakskøbing

Plak

Plak er ophobning af bakterier som sætter sig som en klæbrig, hvis belægning på tændernes overflade. Den ru overflade på belægningerne giver bakterier (karies) mulighed for at udvikle sig, hvilket kan føre til huller i tænderne og tandkødsbetændelse.

Fjerner man ikke plakbelægninger fra tænderne effektivt og hurtigt i det daglige og ved regelmæssig tandrensning, kan disse belægninger danne tandsten, hvilket giver grobund for endnu mere plak.

Du kan heldigvis selv gøre meget for at begrænse problemer med plak på tænderne. God mundhygiejne er vigtig, men det er også vigtigt at passe sine regelmæssige tandeftersyn.

Du er i trygge hænder hos tandlægen.dk, hvor vores tandplejer vil vejlede dig i god mundhygiejne, og hvordan du bedst forhindrer plak og tandsten i at føre til behandlingskrævende tandsygdomme.

Hvad er plak?

Plak er bakteriebelægninger på tænderne, som næres af sukkerstoffer i vores føde- og drikkevarer. Plak findes typisk langs tandkødsranden, og kan oftest fjernes med en tandbørste.

Hvordan gør plak på tænderne skade?

• Karies
    Plak på tænderne giver bakterier mulighed for at udvikle sig, hvilket kan føre til huller i tænderne.
  • Betændelse
    Bakterierne på plak-belægninger bl.a. langs tandkødsranden kan også være årsag til tandkødsbetændelse (gingivitis), hvor tandkødet bløder og bliver rødt og hævet. Hvis tandkødsbetændelse ikke behandles, kan det føre til paradentose (parodontitis), hvor tænderne kan blive løse og falde ud.

Tandsten

Når plak blandes med naturligt kalk fra spyttet, dannes der tandsten, som giver tænderne en lidt ru overflade. Tandsten kan dermed skabe grobund for karies og dermed større risiko for huller i tænderne.

Plak på tænderne kan føre til:

Er plak skyld i gule tænder?

Gule tænder skyldes overvejende plak på tænderne. Hvis dine gule tænder skyldes plak, vil de ofte kunne blive hvidere igen efter en tandrensning.
Tænder kan dog også blive gule som følge af, at tandemaljen bliver tyndere med alderen. Dermed træder det indre tandben (kaldet dentin) tydeligere frem. I visse tilfælde kan tænder med slidt tandemalje blive hvidere igen med en tandblegning. Spørg din tandlæge om dine muligheder.

Hvordan forebygger man plak?

Dit spyt har et naturligt forsvar, som begrænser udviklingen af plak. Det er dog altid nødvendigt at fjerne plak-belægninger fra tænderne.
Du kan kontrollere, om du har særlig meget plak på tænderne med tungespidsen. Føles tænderne lidt ru, så har du plak på tænderne.

Sådan kan du forebygge og fjerne plak

• God mundhygiejne er med til at begrænse udviklingen af plak. Børst tænder 2 gange dagligt, og brug tandtråd, tandstikker eller mellemrumsbørste.
  • Sørg for at overholde dine regelmæssige tandeftersyn, som også omfatter tandrensning.