Spytkirtler

Hvad er en spytsten?

En spytsten (eller en spytkirtelsten) er en forkalkning ligesom tandsten. Når kalken i vores spyt blander sig med tændernes bakteriebelægninger (plak), opstår der tandsten. Men er man uheldig, så aflejres denne forkalkning ikke på tænderne som tandsten, men derimod i spytkirtlens udførselsgang, hvor den danner en spytsten.

Spytsten optræder især i den store spytkirtel foran øret (ca. 85%), fordi spyttet fra denne spytkirtel er særligt kalkholdig. Det sjældent at spytsten opstår i udførselsgangen fra spytkirtlen under tungen eller de små spytkirtler i læben.

Spytsten består af mineralsalte. De er sjældent mere end 1 cm lange, men kan dog blive helt op til 4 cm. Man kan have flere spytsten på samme tid.
Spytsten er mest almindeligt hos midaldrende og ældre mennesker.

Hvad er en spytkirtel?

Vores spytkirtler producerer omkring 1 liter spyt i døgnet, så vi kan tygge og synke vores mad. Vi har 3 vigtige grupper af spytkirtler:

Spytkirtlerne foran øret, som er de største spytkirtler og ligger ved kæbevinklen. Spyttet har udgang på indersiden af kinderne. Disse spytkirtler producerer overvejende spyt, mens man spiser.

Spytkirtlerne under tungen. Disse ligger under kæberanden i hver side og producerer hele tiden spyt, der udledes i mundbunden bag fortænderne.

Spytkirtler rundt omkring i munden. Disse ligger eksempelvis på læbernes inderside.

Hvad er symptomerne på en spytsten?

De mest almindelige symptomer på en spytsten er ømhed og hævelse under tungen eller på kinden ved øret. Hævelsen i den tilstoppede spytkirtel kan blive relativt stor og kan til forveksling ligne en hævet kind, der skyldes en tandsygdom.

Forskellen er, at hævelse og ømhed i kinden i forbindelse med en tilstoppet spytkirtel er størst, mens man spiser og derefter aftager efter måltidet. Dette er ikke normalt tilfældet med en hævet kind, der skyldes en tandsygdom.

At en spytkirtel er hævet og øm skyldes ofte, at en spytsten i spytkirtlens udførselsgang ikke kan passere. Der kan desuden opstå betændelse i en spytkirtel i forbindelse med en spytsten. Har man betændelse vil man ofte kunne se og smage udflåd af betændelse
Har du mistanke om, at der er betændelse i din tilstoppede spytkirtel, så kontakt din læge. Hvis du derimod har mistanke om, at din hævede og ømme kind skyldes en tandsygdom eller tandbyld, så kontakt din tandlæge.

Hvad er spytkirtelbetændelse?

De første symptomer på betændelse i en spytkirtel er ømhed og hævelse i en spytkirtel. Smerterne forværres særligt, når man spiser.

De mest almindelige symptomer på spytkirtelbetændelse:

• Øm og hævet spytkirtel, der kan forværres af stærkt krydret mad eller citrusfrugter
  • Forstørrede og ømme lymfekirtler på siden af halsen og under kæben
  • Udflåd af betændelse fra spytkirtlen
  • Feber og sløj fornemmelse
  • Dårlig smag i munden som følge af betændelse

Betændelse i en spytkirtel skyldes ofte bakterieangreb, men kan også skyldes en spytsten. Har du mistanke om, at du har spytkirtelbetændelse, så kontakt din læge.

Hvordan behandler man en tilstoppet spytkirtel?

Det er ikke altid nødvendigt at hjælpe en spytsten på vej. Ofte passerer en spytsten ud af spytkirtlen af sig selv.
Hvad du selv kan gøre for at fjerne en spytsten:

• Du kan prøve at massere din kind både indvendigt og udvendigt. Dette gøres fra den bageste del af kinden og fremad.
  • Spis citrusfrugter eller brug syrlige drops og drikke rigeligt med væske.
  • Du kan lindre hævelsen ved at anvende en ispose samt lindre ømhed med smertestillende håndkøbsmedicin.

Hvis ømheden og hævelsen af spytkirtlen ikke aftager i løbet af 1-2 dage eller på anden måde har mistanke om betændelse i spytkirtlen, bør du kontakte din læge.

Hvad lægen kan gøre for at fjerne en spytsten:

• Lægen kan forsøge at presse spytstenen ud.
  • Hvis stenen ligger tæt på udgangen fra spytkirtlen, kan en øre-næse-hals-læge fjerne spytstenen under lokalbedøvelse.
  • Spytstenen kan fjernes ved kikkertoperation
  • Ved sjældne tilfælde, kan det være nødvendigt at bortoperere spytkirtlen.

Hvordan forebygger man spytsten?

Har du allerede oplevet at få spytsten, så kan lidelsen ofte komme igen. Der er dog flere ting du selv kan gøre for at forebygge, at spytsten gentager sig. Eksempelvis ved at stimulere spytkirtlerne og undgå rygning.

Forebyggelse mod spytsten:
– Bruge sukkerfrit tyggegummi for at stimulere spytdannelsen
– Holde op med at ryge da rygning nedsætter dannelsen af spyt
– Undgå medicin, der giver mundtørhed. Tal med din læge om dine alternative muligheder.