Tandsten

tandlægen.dk Helsingør

Hvorfor får man tandsten?

Tandsten (calculus) er mineraliseret plak. Plakken er bakteriebelægninger på tænderne – bakterierne stammer fra spyttet, tungens overflade, kindens slimhinden eller i det hele taget mange steder fra. Alle kulhydratholdige madvarer (sukker er også en form for kulhydrat) “fodrer” bakteriebelægningerne, så bakterierne vokser, deler sig og bliver til flere og flere..

Alle kan få tandsten, både børn og voksne. Lider man af tør mund, eller hvis man ryger, så har man større risiko for tandsten.

Tandsten kan udvikle sig på ganske få dage. God mundhygiejne kan begrænse problemet med både plak og tandsten væsentligt. Husk at børste tænder og bruge tandtråd både morgen og aften.

Du er i trygge hænder hos tandlægen.dk. Ved et tandeftersyn vil vores dygtige tandplejer sørge for, at tandsten og plak fjernes både hurtigt og effektivt med ultralyd.

Hvad er en tandsten?

Tandsten (calculus) består af forkalkede mineraler fra spyttet. Når plak på tænderne blander sig med kalkholdigt spyt, dannes der tandsten. Tandsten er ru og fastholder bakterier, og derfor kan tandsten være årsag til at man får tandkødsbetændelse. Tandsten kan dog fjernes hurtigt og effektivt med en tandrensning hos din tandplejer.

Hvorfor er det vigtigt at fjerne tandsten?

Tandsten kan være årsag til tandkødsbetændelse med hævelse, blødning, smerte og dårlig ånde.

Har man betændelse i tandkødet, kan det desuden udvikle sig til paradentose, som er en kronisk tandkødssygdom. Bliver tandsten klemt ned under tandkødet under tygning, kan der også opstå tandbylder, hvor tandlægen må foretage et lille kirurgisk snit for at fjerne betændelsen.

Derfor er det vigtigt at passe sine regelmæssige tandeftersyn hos tandplejeren, så du kan få renset tænder, og så tandsten kan blive fjernet effektivt.

Bestil en tid her

Hvordan fjernes tandsten hos tandlægen?

Tandsten fjernes hurtigt og effektivt af din tandplejer eller tandlæge. Den hurtigste metode er med ultralydsrenser, hvor vibrationerne får tandstenene til at falde af i små stykker.

Tandsten, der ikke opløses med ultralyd, fjerner tandplejeren med et håndinstrument, eksempelvis en curette. Dissespecialdesignede tandstensfjernere skåner din tandemalje samt rodoverflader.

Efterfølgende poleres tænderne, så de bliver fine og glatte. Udover at fjerne tandsten og plak, vil en polering også mindske misfarvning af dine tænder efter kaffe, vin og tobak.

Dit tandkød kan være lidt øm efter en tandrensning, men der er ingen regler for, hvornår du igen må spise efter behandlingen.

Hvad er en udvidet tandrensning?

Hvis du har dybe tandkødslommer og dermed risiko for at udvikle paradentose, så vil en udvidet tandrensning mod tandsten og plak ofte være en del af den forebyggende behandling.

Med en udvidet tandrensning fjernes tandsten både over tandkødet (supragingival tandsten) og under tandkødet (subgingival tandsten).

Er dine tandkødslommer dybere end 2 mm, vil der desuden skulle foretages en tandrodsrensning. Dette afhænger af, hvor fremskreden din parodontose er, og hvilken behandling din tandlæge råder dig til.

Kan man selv fjerne tandsten?

Kan man fjerne tandsten med eddike, bagepulver eller natron? Der findes mange gamle husråd om, hvordan man selv kan fjerne tandsten. Har du eksempelvis hørt den om kokosolie og tomatjuice mod tandsten?

Man bør dog ikke forsøge at fjerne tandsten derhjemme. Heller ikke engang med en elektrisk tandrenser. Man risikerer at skade sine tænder og tandkød – og tandsten vil man ofte stadig have.

Selvom man i dag kan købe ultralyds-tandstensfjernere til hjemmebrug, så kræver det særlig fagekspertise at fjerne tandsten effektivt og grundigt både over og under tandkødet.

Den sikreste og hurtigste måde at få fjernet tandsten er ved at bestille tid hos tandlægen til et tandeftersyn. Er der gået længere tid siden dit sidste tandeftersyn, vil din tandplejer desuden kunne tjekke din generelle tandsundhed, så du forebygger huller i tænderne og andre tandsygdomme.

Hvordan forebygger man tandsten?

God mundhygiejne er den bedste forebyggelse mod tandsten. Børst tænder grundigt mindst 2 gange om dagen, gerne i 2 minutter med 2 cm tandpasta.

Husk også at bruge tandtråd, tandstikker og evt. mellemrumsbørster, så du også fjerner plak og mellem tænderne. Lider du meget af tandsten, kan du overveje at bruge tandpasta mod tandsten med højt indhold af slibemiddel.

Du kan evt. også benytte mundskyl med enzymer mod bakterier og dermed plak og tandsten. Vent altid en time efter tandbørstning, før du bruger mundskyl.

Selv med god mundhygiejne, vil tandsten stadig opstå. Derfor er det vigtigt at bestille tid til tandeftersyn mindst én gang om året. Hos tandlægen vil du få fjernet tandsten både hurtigt og effektivt.

Gør det ondt at få fjernet tandsten?

Hvis dit tandkød ikke er betændt, gør det normalt ikke ondt at få fjernet tandsten, hverken med ultralyd eller håndinstrument. Har du derimod tandkødsbetændelse, kan det være smertefuldt. I dette tilfælde vil tandlægen kunne rådgive dig om smertebehandling.

Har man særligt følsomme tænder, eller lider man måske af tandlægeskræk, kan det desuden være en fordel, at tandplejeren bruger håndinstrument frem for ultralyd.

Hvad koster det at få fjernet tandsten?

Prisen og det offentlige tilskud på en lang række behandlinger, herunder det årlige tandeftersyn (statusundersøgelse), hvor man får fjernet tandsten, er fastlagt mellem Danske Regioner og Tandlægeforeningen. Det betyder, at prisen er ens uanset hvilken tandlægeklinik, du bliver undersøgt på.
Vi samarbejder også med Sygeforsikringen ”Danmark”, der giver tilskud til regelmæssig tandeftersyn afhængig af din personlige dækningsgrad. Er du mellem 18 og 25 år, kan du eksempelvis få gratis tandeftersyn m, såfremt du er medlem af en dækningsberettiget gruppe.

Har du brug for en finansieringsordning?

Hos tandlægen.dk kan du dele betalingen for din behandling op på en række faste månedlige ydelser, så udgiften bliver mere overkommelig. Tandlægen.dk har indgået samarbejde med Resurs Bank.

Læs mere om mulighederne for en nem og overskuelig afdragsordning her.