Løse tænder

tandlægen.dk Frederiksberg

Løse tænder

Hvis du som voksen oplever at få løse tænder, kan der være 3 almindelige årsager:

• Du har slået en tand eller bidt i noget hårdt
  • Betændelse i ligamentet omkring en tand
  • Tandregulering

Har du slået en tand løs i forbindelse med en ulykke, eksempelvis en fortand, vil den ofte vokse sig fast igen. For at være sikker på at din tandskade ikke har behov for behandling, vil du på tandklinikken kunne få et røntgenbillede af din løse tand.

Hvis din løse tand har betændelse i knoglen omkring tandrødderne, vil din tandlæge kunne rådgive dig om dine behandlingsmuligheder. Betændelsen kan skyldes infektion i selve tandnerven eller fremskreden paradentose, som er en sygdom i knoglen omkring tanden.

Hvis dine tænder føles lidt løse, når du bruger bøjle eller skinne i forbindelse med tandregulering, er dette dog helt almindeligt. Din bøjle eller tandskinne er netop indrettet til at gøre tænderne lidt løse, så de kan rykke sig og rettes. Husk dog at fortælle din behandler, hvis tænderne føles løse.

Uanset om dine løse tænder skyldes en tandskade eller betændelse i knoglen omkring tanden, er du i trygge hænder hos tandlægen.dk, hvor vores dygtige og erfarne behandlere vil kunne rådgive dig om dine behandlingsmuligheder.

Kan en løs tand vokse fast igen?

En løs tand kan ofte vokse fast igen af sig selv. Det tager ca. 3 uger, og i denne periode bør man eksempelvis vise særligt hensyn, når man spiser. Skyldes den løse tand en tandskade, vil chancerne, for hvorvidt den løse tand kan gro fast igen, afhænge af omstændighederne:

Tandskade
Hvis du har slået en tand løs i forbindelse med en ulykke eller sportsaktivitet, er der normalt gode chancer for, at tanden gror fast igen af sig selv. Dog kan en løs tand efter et slag eller anden traume ofte også være forskubbet til siden eller presset op i kæbeknoglen. I dette tilfælde er det særligt vigtigt at få taget et røntgenbillede, så din tandlæge kan vurdere, om du har brug for et lille operativt indgreb eller bør bruge en tandskinne i 1-8 uger for at rette den løse tand på plads. Hvis røntgenbilledet viser et brud på tandroden, skal du bruge skinnen i 3 måneder, og din løse tand skal ofte rodbehandles.

Paradentose
Hvis din løse tand skyldes, at knoglen omkring tandrødderne er betændt, vil chancen, for at din løse tand kan vokse sig fast igen, være afhængig af, hvor angrebet vævet og kæbeknoglen er af betændelse. Parodontose vil ofte kunne behandles, så den ikke udvikler sig. Fremskreden paradentose vil dog ofte resultere i, at tænderne bliver løse og falder ud. I dette tilfælde vil tandlægen kunne rådgive dig om dine muligheder for kunstige tænder i form af enten tandimplantater, tandbroer eller tandproteser.

Kan man få løse tænder efter tandregulering?

Når man får rettet tænder, er det almindeligt, at tænderne kan føles lidt løse. Tandbøjler og tandskinner er netop indrettet til at rykke på tænderne. Det er også almindeligt at opleve løse tænder i en periode efter at have brugt bøjlen. Derfor benytter tandlæger ofte et metaltråd (kaldet retentionstråd) for at sikre, at tænderne ikke flytter sig tilbage til udgangspunktet igen. Husk dog at fortælle din behandler, hvis dine tænder føles løse.

Hvad gør man, hvis en mælketand er slået løs?

Efter 5-6-års alderen begynder mælketænderne hos børn at blive løse og falde ud, så de kommende blivende tænder kan bryde frem. Det kalder man ”rokketænder”. Men hvis et barn har fået slået en tand løs, skal mælketanden som regel blot have ro i omkring 3 uger til at vokse sig fast igen. Det er dog vigtigt at få undersøgt tanden ved et røntgenfoto hos tandlægen. Er der tegn på, at den kommende blivende tand vil tage skade af den løse mælketand, vil tandlægen ofte anbefale, at den løse tand fjernes.