Dårlig ånde

Dårlig ånde skyldes bakterier i mundhulen, som danner ildelugtende svovlbrinteforbindelser.

Bakteriebelægningerne kommer typisk på grund af dårlig mundhygiejne, og det er belægninger på tænder, tandkød og tunge, som kan give en ubehagelig lugt.

Specielt dybe tandkødslommer er et problem. Her findes de bakterier, man kalder anaerobe, som du også finder i tandkødslommer ved visdomstænder, der endnu ikke er kommet helt frem.

Er der huller i tænderne, kan bakterierne ligeledes samles her. En betændt nerve eller en løs krone kan også lugte grimt.

Mundtørhed kan give dårlig ånde, fordi der ikke er spyt nok til at skylle svovlbrinterne væk. Mundtørhed kan blandt andet skyldes forskellige typer medicin eller sygdom i spytkirtlerne.

Flere forskellige sygdomme eksempelvis i mund, næse, svælg, mave med mere kan også give dårlig ånde.

Gode råd mod dårlig ånde

• Børst dine tænder korrekt og rens mellem tænderne med tandtråd, tandstikker eller mellemrumsbørster.
  • Benyt en speciel tungeskraber eller børste og rens din tunge.
  • Søg tandlæge og få undersøgt om du har caries eller dybe tandkødslommer. Få om nødvendigt en professionel tandrensning.
  • Få råd af din tandlæge i mundhygiejne.
  • Benyt zinkholdige sugetabletter, som neutraliserer de ildelugtende svovlforbindelser.

Døjer du med dårlig ånde,
så spørg din tandlæge til råds

- Vi er her for at hjælpe dig

Rodbehandling

En rodbehandling er i princippet fjernelsen af sygt nervevæv lokaliseret inde i tand og rødder.
Man rodhandler en tand, når der er betændelse i tandens nerve eller når nerven er død.

Tandimplantater

Tandimplantater kan erstatte en eller flere manglende tænder.

Plastfyldninger

Med de moderne plastmaterialer er vi i stand til at reparere de fleste tænder efter cariesangreb
eller andre skader, så de ligner dine egne tænder.

Tandeftersyn

Huller i tænderne er et alment problem. Med regelmæssige tandeftersyn og tandrensning kan vi opdage huller og tandkødsproblemer i tide.

Proteser

Har du mistet flere eller alle dine tænder, kan du få erstattet de manglende tænder med en protese.

Smertefri behandling

Vi tager altid dit problem omkring smerter alvorligt. I dag findes der nye metoder til smertefri behandling

Behandlingsplan

Hos tandlægen.dk udarbejder vi altid en detaljeret behandlingsplan forud for alle behandlinger

Tandpine?

De mest almindelige årsager, er et cariesangreb i tanden der er nået ind til nerven. Gå altid til tandlægen hvis du føler tandpine.

Snorkeskinne

Du snorker fordi du slapper af i musklerne i halsen, som giver mindre plads i svælget.

Dårlig ånde

Dårlig ånde skyldes bakterier i mundhulen.

Revne i tanden

Hvordan opstår revner i tanden?

Kosmetisk tandpleje

- bliver gennemført for at forbedre udseendet af tænderne - uden at der er en egentlig tandsygdom til stede.

Facader

Ved kronebehandlinger er man ofte nødt til at fjerne en del af tanden...

Kroner og broer

En krone bliver bygget op på den eksisterende tand og rod.

Narkose

Nogle patienter har så stor en angst for tandlæger, at de kun kan gennemføre en behandling under narkose.

Lattergas

Nogle tandlæger anvender lattergas til patienter, der oplever tandlægeangst eller nervøsitet.