Hvad er en IFB og hvorfor bruges ydelsen?

Du har måske hørt om IFB og undret dig over, hvad det betyder og hvorfor tandlægen eller tandplejeren bruger ydelsen. Her kan du læse fire spørgsmål og svar om IFB.

Hvad er en IFB?
IFB står for individuel forebyggende behandling, og er en ydelse din tandlæge eller tandplejer bruger, når en patient har en begyndende tandsygdom som kan være begyndende huller i tænderne, syreskader eller tandkødsbetændelse. Behandlingen består af en individuel instruktion, information, vejledning og eksempelvis fluorpensling, som kan standse eller forsinke udvikling af den påviste sygdom.

Hvad koster en IFB?
En IFB koster kr. 177,95,-.

Hvorfor foretager man en IFB?
IFB er en del af den særlov regeringen indførte i 2018.* Formålet er at opretholde sunde forhold, lave et minimum af omfattende behandlinger for at bevare tænder og tyggefunktion som kan være med til at øge livskvalitet. Det er til gavn både for tændernes overlevelse og patientens økonomi.

Din tandlæge eller tandplejer vil informere dig om, hvornår det anbefales at komme til kontrol og opfølgning af den ’Individuelle Forebyggende Behandling’ (denne kontrolydelse hedder Fokuseret Undersøgelse).

Hvem får en IFB?

Ydelsen gives kun til gule og røde patienter, da det er disse kategorier, der har begyndende tandsygdomme- læs mere om grønne, gule og røde patienter her.

*https://www.tandlaegeforeningen.dk/til-tandlaeger/til-patienter/priser-og-tilskudsmuligheder/kort-fortalt-om-priser-hos-tandlaegen/