Hvilken farve patient er du?

Det lyder måske underligt, men tandlægen giver alle patienter en farvekode. Dette er et krav nedsat af Sundhedsstyrelsen i 2015, som betyder at din tandlæge skal foretage en risikovurdering af din tandsundhed og herudfra placere dig i kategorierne grøn, gul eller rød. Tandlægen bruger kategorierne til at fastlægge hvor tit, du skal have undersøgt dine tænder.

Men hvilken kategori tilhører du og kan dette ændres? Bliv klogere på farverne i dette blog post.

Hvornår er du grøn?

Du tilhører den grønne kategori, hvis du ikke har aktiv sygdom i tænder, tandkød eller mundhule.

Patienter i den grønne kategori vil blive indkaldt til undersøgelse med 12-24 måneders mellemrum. Ønsker man at blive tilset hyppigere end det, kan man altid booke en tid online her.

grøn tandlæge

Hvornår er du gul?

Du tilhører den gule kategori, hvis du har aktiv sygdom i tænder, tandkød eller mundhule. I den gule kategori vurderer tandlægen, at du selv sammen med tandlægen kan medvirke til en bedre sundhedstilstand, f.eks. ved endnu grundigere tandbørstning. Læs mere om, hvad du selv kan gøre for at forebygge tandbehandlinger og tandkødssygdomme her.

Patienter i den gule kategori vil blive indkaldt til undersøgelse én til flere gange om året.

Gul tandlæge

Hvornår er du rød?

Du tilhører den røde kategori, hvis du har aktiv sygdom i tænder, tandkød eller mundhule, og tandlægen vurderer, at vaneændringer ikke kan forbedre din sundhedstilstand og, at du derfor har behov for at besøge tandlægen oftere.

Patienter i den røde kategori vil blive indkaldt til undersøgelse efter behov, men typisk oftere end patienter i den gule kategori.

rød tandlæge

Har du spørgsmål?

Hvis du er i tvivl om, hvilken kategori du tilhører eller har spørgsmål til din tandsundhed, kan du altid kontakte din tandlæge. Find din nærmeste tandlægen.dk klinik her.