Blogindlæg

Kan faste skade dine tænder?

Det kan give energi og måske endda påvirke sundheden i positiv retning at faste i kortere eller længere perioder. Men hvad betyder det for din tandsundhed? Spørg din tandlæge til råds - find din nærmeste klinik herunder.

Påvirker kvinders overgangsalder tænderne?
Tilfredse patienter

Vi har 4.9 stjerner på Trustpilot

Lokal tandlæge

Din lokale tandlæge

landsdækkende kæde - lokalt forankret

alle tandbehandlinger

Alle tandbehandlinger hos en kæde

Også de komplicerede operationer

tandsundhed

Vores hjerte banker for din tandsundhed

Hos os er kvalitet og tryghed i fokus

Kan faste skade dine tænder?

Flere og flere har fået fokus op for, at det kan give energi og måske endda påvirke sundheden i positiv retning at faste i kortere eller længere perioder. Men når der går flere timer imellem måltiderne end sædvanligt, kan der opstå mundtørhed. Hvad betyder det – og er det skidt for tænderne med denne mundtørhed?

Mundtørhed er en tilstand med nedsat spytdannelse eller ændret sammensætning af spyttet. Mundens spyt har flere vigtige funktioner, bl.a. at beskytte slimhinden i munden, modvirke bakterievækst og hjælpe med fordøjelsen. Symptomer på mundtørhed kan være svie, en brændende fornemmelse i munden, besvær med at synke maden og at mundslimhinden klistrer til tænderne. Læs mere her.

Et studie omtalt i National Library of Medicine har imidlertid påvist, at lejlighedsvis faste kan styrke tandsundheden, bl.a. ved at nedsætte antallet af skadelige bakterier i munden. Bakterier, som ellers kan føre til tandkødsbetændelse i den milde ende og paradentose i den alvorligere ende. Læs her.

British Dental Journal er også blandt fortalerne for faste i et tandsundhedsmæssigt perspektiv og angiver ligefrem faste som den vigtigste vej til at styrke tandsundheden for overvægtige og diabetikere. Læs mere her.

Fakta

Hvorfor får man mundtørhed?

Hvis mundtørhed alene opstår pga. faste, er der tilsyneladende ingen grund til bekymring. Denne form for mundtørhed hænger sammen med et nedsat niveau af skadelige mundbakterier. Men der kan være mange andre årsager til, at munden føles tør, end fordi man faster. Grundene kan være:

Alder: Med alderen nedsættes antallet af spytkirtler, hvilket kan føre til mindre spytdannelse.

Medicin: Langt den hyppigste årsag til mundtørhed er bivirkninger fra medicin. Mange typer medicin kan have mundtørhed som bivirkning, herunder blodtrykssænkende midler, vanddrivende medicin, astmamedicin og midler mod psykiske sygdomme. Du kan se her, om den medicin, du tager eller overvejer at tage, kan give mundtørhed. Ellers spørg din læge eller på apoteket.

Sygdomme: Visse sygdomme som eksempelvis Sjøgrens sygdom kan give nedsat spytproduktion.

Strålebehandling: Strålebehandling i ansigtsområdet kan efterfølgende give mundtørhed.

Væskemangel: Har du glemt at drikke i løbet af dagen, eller er det meget varmt, så din krop afgiver meget væske, vil væskemanglen kunne mærkes som mundtørhed.

Tip!

Hvordan forebygger man mundtørhed?

Næsten alle vil før eller siden opleve at lide af mundtørhed – også selvom de aldrig faster. Det er imidlertid ikke alle årsager til mundtørhed, man kan gøre noget ved. Heldigvis kan man dog gøre en del for at mindske risikoen for at komme til at lide af mundtørhed eller for at nedsætte graden af mundtørhed mest muligt.

Et par gode råd er:

• Hold dig til sukkerfri drikke mellem måltiderne (vand, mælk, te osv.).
  • Undgå eller minimer indtaget af syre- og sukkerholdige drikkevarer såsom juice og sodavand.
  • Få din læge til at vurdere din medicin og se, om den medicin, du tager, kan udskiftes med en type, der ikke giver mundtørhed, eller om dosis kan nedsættes.
Tandpleje overgangsalderen

Forfatter

Dette blogindlæg er skrevet af:

Therese Zilmer

Kommunikation & Content Manager