Tørre facts om mundtørhed

Alle bliver af og til tørre i munden – men hvad skyldes det? Og kan det medføre sygdom? Få de tørre facts om mundtørhed i dette blog post.

Har du oplevet mundtørhed?

Det er almindeligt at føle sig tør i munden, hvis man eksempelvis er nervøs eller stresset. Oplever du mundtørhed hyppigt eller konstant, kan det, udover at være ubehageligt, føre til helbredsmæssige problemer.

Årsagen til mundtørhed

Mundtørhed er karakteriseret ved en for lille spytproduktion eller ændringer i sammensætningen af spyttet. Dette kan skyldes forskellige årsager som alder, sygdom eller være en bivirkning fra et lægemiddel.

Hvorfor er spyt vigtigt?

Spyt er vigtigt for at opretholde sunde forhold i munden.

Du udskiller ca. 1 liter spyt i døgnet, som bl.a. bruges til at beskytte tænderne mod huller, samt til at smøre munden, så det bliver lettere at tygge, synke og tale.

Behandling af mundtørhed

Mundtørhed og lav spytproduktion er ikke bare generende, men øger også risikoen for svampeinfektion i munden, tandkødsbetændelse, syreskader og huller i tænderne.

Der findes heldigvis en række ting, du selv kan gøre for at forhindre det:

• Anvend kunstige spytprodukter som sukkerfrit tyggegummi eller spytstimulerende tygge- og sugetabletter.
  • Undgå sukker og sukkerholdige drikkevarer. Læs mere om hvad sukker gør ved dine tænder her.
  • Sørg for en god mundhygiejne ved at børste tænder grundigt to gange dagligt og bruge tandtråd
  • Drik rigeligt med vand
  • Tal med lægen om eventuelle ændringer i din medicinordination

Er du i tvivl eller har spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte din tandlæge for at få gode råd om optimal tand- og mundpleje.