Blogindlæg

Gratis tandlægeydelser for unge

Kontakt din nærmeste klinik for at høre mere om dine muligheder for at få gratis tandlægeydelser.

Gratis tandlægeydelser for unge
Tilfredse patienter

Vi har 4.9 stjerner på Trustpilot

Lokal tandlæge

Din lokale tandlæge

landsdækkende kæde - lokalt forankret

alle tandbehandlinger

Alle tandbehandlinger hos en kæde

Også de komplicerede operationer

tandsundhed

Vores hjerte banker for din tandsundhed

Hos os er kvalitet og tryghed i fokus

Gratis tandlægehjælp

Mange unge holder op med at gå regelmæssigt til tandlæge, når de overgår til voksentandplejen og dermed selv skal betale. Men vidste du, at der er flere muligheder for at få billig eller endda gratis tandlægehjælp helt indtil du fylder 25 år? Læs hvordan her.

I Danmark får alle børn og unge tilbudt gratis tandpleje indtil de fylder 18 år. Desværre fravælger mange unge tandlægebesøgene, når de overgår til voksentandplejen, og frygter dyre tandlægeregninger. En ordning, som trådte i kraft den 1. juli 2022, vil forsøge at ændre på dette ved at tilbyde unge mellem 18-21 år gratis tandpleje.

Fakta

Hvorfor bør du gå til tandlægen?

Det er vigtigt at passe på sine tænder gennem hele livet. Regelmæssige tandlægebesøg er med til at forebygge sygdomme i munden og bør ses som en investering i ens egen sundhed. Nyere forskning viser desuden, at sygdomme i mundhulen kan forværre andre sygdomme, såsom diabetes og hjertekarsygdomme*.

Frit valg af tandplejetilbud

Udover tilbuddet om gratis tandpleje til unge mellem 18-21 år, er fritvalgsordningen også blevet udvidet. Tidligere dækkede fritvalgsordningen de 16-17 årige, men dækker nu unge helt op til 21 år.. Det betyder, at unge selv kan vælge, om de ønsker at gå hos en privatpraktiserende tandlæge, eller vil fortsætte i børne- og ungdomstandsplejen.

Til medlemmer af sygeforsikring “danmark”

Gratis tandlæge

Er du mellem 18-25 år? Så har du mulighed for gratis tandlægebesøg. Sygeforsikring “danmark” tilbyder 100% i tilskud til tandeftersyn og tandrensning til unge mellem 18-25 år. Derudover giver “danmark” tilskud til en række øvrige tandbehandlinger, såsom forebyggende behandling, tandregulering og røntgenundersøgelse*.

Gratis tandlæge

Forfatter

Dette blogindlæg er skrevet af:

Stine Busk Andersen

Studentermedhjælper Kommunikation