Dårlige tænder

Dårlige tænder = dårligt helbred?

Konsekvensen af ubehandlede problemer med tænderne kan række ud over, hvad der sker i din mund. Det kan faktisk have en indvirkning på dit generelle helbred. Læs mere om hvad forskellige tandproblemer kan føre til her.

Paradentose kan påvirke hjertet

En af de større helbredsbomber er, når bakterier spredes fra mundhulen til blodbanen. Det kan for eksempel ske, hvis du har får paradentose. Her kan almindelige bakterier sprede sig fra tandkødslommerne via blodbanen og medvirke til forværring af hjerte- karsygdomme fordi åreforkalkningen øges. Dette kan i værste tilfælde lede til slagtilfælde.

Læs mere om paradentose her

Diabetes

Svær diabetes kan også hænge sammen med paradentose og omvendt kan paradentose påvirke en diabetes sygdom negativt. Det hænger sammen med, at højt blodsukker øger risikoen for paradentose. Årsagen til dette er, at diabetes øger risikoen for inflammation. Paradentose skyldes netop inflammation i tandkødet. Derfor er det en god ide for diabetes patienter, at forebygge eller behandle paradentose.

Hovedpine

Hovedpine kan have mange årsager. Det kan dog også skyldes skævt bid eller at man skærer tænder. Dette kan afhjælpe med tandregulering og brug af bideskinne.

Lungebetændelse

En undersøgelse viser, at hver tiende dødsfald som skyldes lungebetændelse hos svage ældre kan forhindres ved at forbedre mundhygiejne. *

*https://www.tandlaegeforeningen.dk/media/13576/tf_forslag_emner_nationale_kliniske_retningslinjer_svage_aeldre_patienter.pdf

Tandlæge eller tandplejer kan hjælpe

Betændelsen i mundhulen er ikke årsag til de kroniske sygdomme, men er med til at fremme udviklingen af disse især hos personer med et svækket immunforsvar. Derfor er det vigtigt at bevare en god mundhygiejne og tage tandsygdomme lige så seriøst som sygdomme andre steder i kroppen. Det kan du gøre ved at passe de regelmæssige eftersyn hos tandlægen.