Tandpine

Gør det ondt ved indtagelse af koldt eller varmt?

De mest almindelige årsager til smerter er et cariesangreb i tanden, der er nået ind til nerven, hvor smerten er jagende og føles konstant eller kommer i bølger.
Smerterne kan også skyldes, at noget af tanden er knækket af, og nerven er blottet; et træthedsbrud i tanden. Dette kaldes en infraktion, hvor nerven er irriteret, hvilket kan ske efter en ny tandfyldning, fordi nerven kan være irriteret af selve boringen. Som regel er dette forbigående.
Smerter kan desuden også skyldes følsomme tandhalse på grund af for kraftig tandbørstning – oftest er det lettere smerter.

Det gør ondt, når jeg tygger

De mest almindelige årsager:

• Cariesangreb med hul i tanden, så maden presses op mod den blottede nerve.
  • Tanden er knækket, og der sidder et stykke løst tand i tandkødet.
  • Træthedsbrud i tanden – en såkaldt infraktion. Tanden er øm, når man rammer noget hårdt, og man tygger helst i den anden side.
  • Betændelse rundt om tanden.
  • Ny fyldning, der er for høj.
  • Visdomstand i overkæben, som trykker ned på tandkødet omkring visdomstanden i underkæben.
  • Man har bidt i noget hårdt og får en forstuvet tand.

Øm eller hævet

De mest almindelige årsager:

• Nerven i tanden er død, og betændelsen har bredt sig til rodspidsen og området omkring den. Hævelse og eventuel blist (fistel) kan ses på tandkødet svarende til rodspidsen. Tanden er øm, når man banker på den.
  • Dyb tandkødslomme, hvor bakterier er lukket inde. Giver hævelse og bule i tandkødet.
  • Betændelse omkring en visdomstand, der ikke er helt frembrudt

Søg tandlæge hurtigst muligt

Kontakt din tandlæge hos tandlægen.dk

Rodbehandling

En rodbehandling er i princippet fjernelsen af sygt nervevæv lokaliseret inde i tand og rødder.
Man rodhandler en tand, når der er betændelse i tandens nerve eller når nerven er død.

Tandimplantater

Tandimplantater kan erstatte en eller flere manglende tænder.

Plastfyldninger

Med de moderne plastmaterialer er vi i stand til at reparere de fleste tænder efter cariesangreb
eller andre skader, så de ligner dine egne tænder.

Tandeftersyn

Huller i tænderne er et alment problem. Med regelmæssige tandeftersyn og tandrensning kan vi opdage huller og tandkødsproblemer i tide.

Proteser

Har du mistet flere eller alle dine tænder, kan du få erstattet de manglende tænder med en protese.

Smertefri behandling

Vi tager altid dit problem omkring smerter alvorligt. I dag findes der nye metoder til smertefri behandling

Behandlingsplan

Hos tandlægen.dk udarbejder vi altid en detaljeret behandlingsplan forud for alle behandlinger

Tandpine?

De mest almindelige årsager, er et cariesangreb i tanden der er nået ind til nerven. Gå altid til tandlægen hvis du føler tandpine.

Snorkeskinne

Du snorker fordi du slapper af i musklerne i halsen,
som giver mindre plads i svælget.

Dårlig ånde

Dårlig ånde skyldes bakterier i mundhulen.

Revne i tanden

Hvordan opstår revner i tanden?

Kosmetisk tandpleje

-bliver gennemført for at forbedre udseendet af tænderne - uden at der er en egentlig tandsygdom til stede.

Facader

Ved kronebehandlinger er man ofte nødt til at fjerne en del af tanden...

Plastfyldninger

Går du rundt med gamle sorte "kviksølvsplomber?"

Kroner og broer

En krone bliver bygget op på den eksisterende tand og rod.