Onlinebooking gavner arbejdsmiljøet

Brugen af online booking har mange fordele for både medarbejdere og patienter.

Bedøvelse

Onlinebooking af patienter kan føre til mange ting. Større patienttilfredshed, en stigning i patientantallet og mere tid til øvrige arbejdsopgaver end lige at besvare telefonopkald. Dette er bare nogle af fordelene. Digitalisering af den tidsbestilling, der før foregik over telefonen, kan derudover skabe et rum for mere nærvær og give en roligere arbejdsdag for de ansatte, som ellers har været optaget af at besvare et stort antal opkald.

Antallet af tandlægen.dk-klinikker, som har åbnet op for onlinebooking, er eksploderet inden for det sidste år. Ud af kædens 46 klinikker er der nu kun 9 klinikker, som enten ikke har åbnet op for deres onlinebooking eller slet ikke er tilkoblet.

En af de klinikker, som har haft positive oplevelser med etableringen af onlinebooking, er tandlægen.dk Roskilde. Klinikken har siden januar fået 466 nye patienter, efter at man er gået over til onlinebooking. Men her er fordelene ikke stoppet. Klinikkens ansatte har nemlig fået mere ro i hverdagen og fået et bedre arbejdsmiljø.

online booking roskilde

Større nærvær med patienterne

– Vi har oplevet et større nærvær med vores patienter og har fået mere tid til den enkelte patient. Det smitter naturligvis af på det overskud, de ansatte har i løbet af deres arbejdsdag. Det har haft afgørende betydning, at receptionisten ikke længere skal sidde med telefonen konstant, men i stedet kan være mere til stede, når patienterne ankommer. Det kan især være vigtigt, når vi har patienter med tandlægeskræk, eller hvis der er patienter, som føler sig ensomme og har brug for lidt ekstra opmærksomhed, lyder det fra souschef hos tandlægen.dk Roskilde Bilsen Kiral.

Hvis man som patient knækker en tand midt i aftensmaden, skulle man førhen vente til næste dag med at (sidde i kø for at) bestille en tid hos tandlægen. Nu kan man gå på nettet med det samme og finde den tid, der passer en allerbedst. Men er der ingen ledige, og man har ondt, ringer man selvfølgelig bare og får en akuttid, siger Bilsen Kiral. 

I forvejen har tandlægen.dk det nyeste udstyr rundt om på klinikkerne, så en naturlig forlængelse har været, at man også fulgte med tiden på andre områder inden for det teknologiske. – Patienterne kan selvfølgelig stadig ringe og bestille tid, ligesom vi også gør meget ud af at skrive på onlinebookingsiden, at har de ondt, så SKAL de ringe. En anden god ting ved onlinebooking er, at patienter med akutte behov nu kommer hurtigere igennem på telefonen, forklarer Bilsen Kiral.

Afgørende at inddrage receptionisten

Ifølge Bilsen Kiral er det alfa og omega, at receptionisterne inddrages tidligt i processen. Kort sagt skal de sikres en forståelse af, hvad onlinebooking kan bidrage med til deres hverdag og til klinikkens drift. For hvis receptionisterne ikke ser fordelene, når man ganske enkelt ikke langt. Generelt er oplevelsen, at der er kommet mere tid til fordybelse og mere ro til andre arbejdsopgaver end lige at passe telefonen. Og også mere tid til at sparre med kollegerne.

receptionist roskilde

Receptionisten siger

Anita fra tandlægen.dk Roskilde er positivt overrasket over, hvad onlinebooking har betydet for hendes hverdag på klinikken.

Hvad er det bedste ved at have fået onlinebooking?

– En del patienter booker online, så derfor har vi færre opkald. Det frigør receptionen til andre opgaver og giver mere tid til patienter ved skranken.

Hvad giver det til din hverdag?

– Hverdagen bliver mindre stressende, fordi der er kommet færre opkald.