Søvnapnø

Snorker du? Og er din dag præget af træthed?

Din dagstræthed kan skyldes ubevidste vejrtrækningspauser pga. søvnapnø. Obstruktiv søvnapnø er en lidelse, der gør at luftvejene kollapser, og vejrtrækningen udebliver i mere end 10 sekunder. Du vågner derfor af apnøerne mange gange i løbet af natten, op til 400 gange på en nat, i mange tilfælde uden at vide, at opvågningerne finder sted. Derved bliver søvnkvaliteten væsentligt forringet, og dagstræthed opstår med risiko for søvnanfald i løbet af dagen.

Hvad gør søvnapnøerne?

Apnøerne giver et fald i iltindholdet i blodet og ændringer i hjertets og hjernens blodtryks-forhold. Som konsekvens af det kan man opleve:

• Dagstræthed og søvnanfald
  • Mentale forstyrrelser
  • Øget trafikrisiko
  • Øget risiko for hjertekarsygdomme og slagtilfælde

Hvordan kan jeg vide, om jeg lider af søvnapnø?

Der findes nogle symptomer, du selv kan holde øje med. De natlige symptomer er de mest genkendelige, da man kan lide af søvnapnø uden at have daglige symptomer.
Natlige symptomer

• Høj snorken med vejrtrækningspauser, efterfulgt af høj snorkelyd eller et gisp
    • Urolig søvn
    • At skulle tisse ofte om natten

Daglige symptomer

• Dagstræthed og søvnanfald om dagen, f.eks. i trafik, møder og teater
  • Moderat hukommelses- og koncentrationsbesvær
  • Morgenhovedpine, som går væk i løbet af dagen

SomnoDent® Antiapnøskinne

Ved mistanke om søvnrelaterede vejrtrækningsproblemer skal du undersøges hos en læge. Hvis du er egnet til at blive behandlet med en SomnoDent® Antiapnøskinne, så
foretager en uddannet SomnoMed® tandlæge de nødvendige målinger for at få lavet en skræddersyet SomnoDent® skinne til dig.
SomnoDent® Antiapnøskinne er en enkel løsning på lidelsen, der behandler vejrtræk-ningspauserne og din snorken, så du får en rolig søvn og en veloplagt dag.

{{infoWindowItem.title}}
  • {{item.title}}, {{item.address}}, {{item.zip}} ({{item.distanceText}}) Gå til klinik