Søvnapnø

Hvad er søvnapnø?

Snorker du, og er din dag præget af træthed? Din dagstræthed kan skyldes ubevidste vejrtrækningspauser, mens du sover om natten – en lidelse, der kaldes obstruktiv søvnapnøsyndrom (OSA) eller blot søvnapnø i daglig tale.
Ved mistanke om søvnrelaterede vejrtrækningsproblemer bør du undersøges af din læge. Årsagen til søvnapnø kan være flere. Det kan eksempelvis skyldes forhøjet blodtryk, polypper eller overvægt. Risikoen stiger også med alderen. Hvis lægen vurderer, at du lider af søvnapnø, så findes der forskellige behandlingsmetoder – og ofte anbefales en kombination af behandlinger, terapier og livsstilsændringer.

Ved mild til moderat søvnapnø, så er en snorkeskinne en mulighed. Vurderer din læge og tandlæge, at du er egnet til behandling med snorkeskinne, så er dette en hurtig og effektiv løsning, der sikrer en rolig søvn – og en veloplagt dag.

Ønsker du en snorkeskinne, vil din tandlæge foretage de nødvendige opmålinger, så skinnen kan specialdesignes til dig.

Læs mere om snorkeskinner her.

Find en nærliggende klinik hos tandlægen.dk, der har stor erfaring med snorkeskinner her.

Hvad er en apnø?

Lider man af søvnapnø, så oplever man ufrivillige vejrtrækningspauser (kaldet en apnø) om natten. Graden af lidelsen måles efter, hvor mange apnøer (eller apnøpauser) man har i timen under søvn. Søvnapnø-skalaen hedder Apnø-Hyponø-Index (AHI) og måler tiden mellem hver apnø, også kaldet apnøperioder. Det er ikke altid man selv kan fornemme sværhedsgraden af sin lidelse. Symptomerne på mild og svær søvnapnø kan svinge meget. Har du mistanke om, at du lider af søvnapnø, skal du kontakte din læge.

Hvad er symptomerne på søvnapnø?

Man er ikke altid selv bevidst om, at man lider af søvnapnø. Nogle oplever nærmest ingen tegn på søvnapnø
Her er en oversigt over de mest almindelige symptomer på søvnapnø, som man selv eller ens nærmeste kan holde øje med:

Natlige symptomer

• Høj snorken med vejrtrækningspauser efterfulgt af høj snorkelyd eller gisp
  • Urolig søvn
  • Nattesved
  • At skulle tisse ofte
  • Opvågninger med evt. kvælningsfornemmelse, åndenød eller hjertebanken

Symptomer om dagen

• Træthed og søvnanfald
  • Dårligt humør
  • Nedsat hukommelse eller koncentrationsevne
  • Morgenhovedpine

Symptomerne på søvnapnø er de samme før børn og voksne. Ved mistanke om søvnapnø, bør du kontakte din læge.

Hvad er risikoen ved søvnapnø?

Søvnapnø (OSA) er en lidelse, hvor luftvejene kollapser under søvn, så vejrtrækningen udebliver i mere end 10 sekunder. En sådan ufrivillig vejrtrækningspause kaldes en apnø.
Lider du af søvnapnø, så vågner du derfor mange gange om natten, faktisk op til 400 gange. Ofte ved man ikke selv, at opvågningerne finder sted.
Apnøerne giver et fald i iltindholdet i blodet og ændringer i hjertets og hjernens blodtryksforhold.

Risici ved ubehandlet søvnapnø:

• Dagstræthed og søvnanfald
  • Mentale forstyrrelser
  • Øget risiko i trafikken
  • Øget risiko for hjertekarsygdomme og slagtilfælde. Ved mistanke om søvnapnø, bør du kontakte din læge.

Hvad er årsagerne til søvnapnø?

Årsagerne til søvnapnø kan være flere. Risikoen stiger også med alderen. De mest almindelige grunde til søvnapnø er:

• Overvægt
  • Dårligt hjerte (f.eks. efter slagtilfælde)
  • Forhøjet blodtryk
  • Sygdomme i muskler (f.eks. muskelsvind)
  • Forsnævringer eller polypper i næsen (udposninger af slimhinden)
  • Forstørrede mandler (især hos børn)
  • Arvelig disponering
  • Brug af smertestillende midler
  • Rygning og alkoholforbrug

Uanset årsagerne til at du lider af søvnapnø, vil din læge kunne rådgive dig om mulige behandlinger.
Lider du af mild til moderat søvnapnø, så vil en snorkeskinne ofte være en god og effektiv løsning. Tal med din læge og tandlæge om muligheden.

Læs mere om snorkeskinner her

Hvordan behandles søvnapnø?

Hvis du har symptomer på søvnapnø, vil du kunne få en test for søvnapnø. Lægen vil kunne rådgive dig om dine muligheder. Ofte anbefales en kombination af behandlinger.
Hvis din læge konstaterer, at du lider af søvnapnø i svær grad, så kan behandlingen bl.a. omfatte, at du sover med en lille iltmaske tilknyttet et iltapparat. Der vil også blive set på, om dine sovestillinger kan forbedres gennem terapi. I visse tilfælde anbefales en operation i den bløde gane eller en kirurgisk korrektion af en forsnævring i næsen.

Lider du imidlertid af mild eller moderat søvnapnø, så vil din læge og tandlæge kunne vurdere, om du er egnet til behandling med en snorkeskinne. Dette er en hurtig og effektiv løsning for de fleste – og kan fås hos din tandlæge.
En snorkeskinne er designet til at skabe bedre luftpassage gennem svælget og dermed gøre det lettere at trække vejret. Snorkeskinnen anvendes kun om natten og specialdesignes til den enkelte bruger på baggrund af et tandaftryk.

Læs mere om snorkeskinner her.

FAQ

Både mænd, kvinder og børn kan snorke om natten – og alle kan lide af obstruktiv søvnapnøsyndrom (OSA). Omkring 5-15% af voksne lider af søvnapnø, mest mænd. Mellem 1-4% af børn er påvirket af lidelsen, hvor man skal være ekstra opmærksom, da li søvnapnø ofte opstår i forbindelse med forstørrede mandler.

Der kan være mange årsager til snorken, og ofte vil natlig snorken kunne reduceres ved livsstilsændringer. Eksempelvis vægttab og mindre alkoholforbrug. Nogle gange skyldes urolig søvn og snorken, at man lider af obstruktiv søvnapnøsyndrom (OSA). Har du mistanke om dette, så kontakt din læge. Mild til moderat søvnapnø kan ofte behandles med en snorkeskinne. Spørg din tandlæge om råd.

Lider man af obstruktiv søvnapnøsyndrom (OSA), så vil den urolige søvn give øget risiko for hjertekarsygdomme og slagtilfælde. Søvnapnø kan også være en følgesygdom af en række lidelser, som forhøjet blodtryk og dårligt hjerte. Kontakt din læge, hvis man har mistanke om søvnapnø. Din tandlæge vil også kunne rådgive dig om muligheden for hurtig og effektiv behandling med en snorkeskinne.

Kært barn har mange navne. Men en tandskinne, der anvendes til behandling af søvnapnø kaldes normalt en snorkeskinne og fås hos din tandlæge. Den kaldes også antiapnøskinne eller apnøskinneSkinnerne specialfremstilles i gennemsigtigt plast til den enkelte bruger. Din tandlæge vil kunne rådgive dig om dine muligheder.