Tandlægen.dk Brønderslev og tandlægen.dk Thisted
Hjemløs mand fik trukket tænder ud uden beregning
Hos tandlægen.dk i Brønderslev oplever man stor ulighed, når det gælder patienters tandsundhed, og når det gælder økonomisk formåen.
– Vi oplever specielt ældre patienter, som ikke evner eller ikke er oplyst om, at de kan søge økonomisk støtte via kommunen. Der træder vi ind og hjælper. Derudover ser vi patienter med psykiatriske diagnoser, og hos hvem evnerne eller overskuddet ikke er der til at søge støtte. I de tilfælde kontakter vi patientens støtteperson, som så kan hjælpe patienten videre, forklarer souschef for tandlægen.dk Brønderslev Rikke Lauge Aagaard.
Et helt grelt tilfælde oplevede personalet på naboklinikken, tandlægen.dk Thisted, i forhold til en hjemløs person uden kontakt til kommunen. Manden henvendte sig på klinikken med en stor tandbyld – og ingen penge på lommen.
– Vi valgte at udlevere antibiotika og smertestillende medicin og gav manden en tid den efterfølgende dag. Her fjernede vi den dårlige tand uden beregning. Mandens resttandsæt var desværre i så dårlig forfatning, at der var overvejende sandsynlighed for, at situationen ville opstå igen inden for nærmeste fremtid. Så vi tilbød at fjerne tænderne uden beregning, hvilket patienten tog imod med stor taknemmelighed, oplyser Anne Dorthe Skov, klinikchef hos tandlægen.dk Brønderslev og tandlægen.dk Thisted.
Ulighed i forhold til støtteordninger
Førtidspensionister, som ikke får dækket udgifter til tandbehandling og derfor lader stå til, fordi de ikke har råd til tandlægen, er også ofte set på klinikken. Det gælder førtidspensionister under den nye ordning om støtte til tandpleje. Førtidspensionister på den gamle ordning får derimod dækket udgifter til tandbehandling.
– Det kan man da kalde ulighed, siger souschefen, som i tilfælde, hvor hun ved, at der ikke er noget at komme efter på støtteområdet, informerer patienterne om muligheden for at få kredit til tandbehandling igennem en betalingsordning som Sundhed +.
På klinikken oplever man, at mange patienter ikke er bevidste om, at de kan søge helbredstillæg på kommunen, så det oplyser klinikken alle patienter over 65 år om.
En anden ærgerlig erfaring er, når patienter får lavet overslag på en behandling til måske 30.000 kr., får overslaget godkendt på kommunen og får behandlingen.
– Efterfølgende ser vi imidlertid ikke patienten mere, fordi de enten selv er nødt til at betale for de regelmæssige undersøgelser eller igen skal indsende en ny ansøgning til kommunen. Vi prøver at indkalde patienterne, men de reagerer ikke, fordi de ganske enkelt ikke har økonomien til det.