Humanitær tandpleje til børn og unge

Den 11. januar 2019 fløj seks af klinikkens ansatte og klinikkens tre klinikejere til Cebu på Filippinerne for at lave humanitært tandplejearbejde.

Det er anden gang klinikkens personale er afsted, og femte gang tandlæge Per Bjørndal er i Cebu. Da klinikken var på Filippinerne i 2012 behandlede de 512 børn, trak mere end 800 tænder ud og lavede 240 fyldninger.

I Cebu lever 40 procent af befolkningen under fattigdomsgrænsen. Det vil sige, de har under en dollar om dagen til mad og fornødenheder. Og det rækker ikke til tandbehandling. 85 procent af de filippinske børn har i gennemsnit 3-4 huller, hvoraf mindst to af hullerne går ind i nerven. Derfor vil klinikkens indsats være rettet mod børn og unge, så de kan blive lettet for deres daglige smerter og få redskaber til at passe bedre på deres tænder efterfølgende.

Vi har brug for din hjælp
Da fattigdommen er så stor, er det vigtigt, at vi alle bidrager til en bedre tandsundhed, så børnene kan blive ved at være smertefri.

For bare 70 kroner kan 10 børn få tandbørste, tandpasta og en ormekur til et år.

Projekt ’Teeth4life’

Tandlæge og klinikleder Per Bjørndal og projektleder Charlotte Juul startede projektet ’Teeth4life’ i 2020.
Formålet er at give filippinske børn et liv ud af smerter og væk fra fattigdommen.

Ved projektets opstart blev 630 børn på skolen på Mactan Island registreret, for at se, hvordan deres tandsundhed så ud.
Frem mod 2023 er målet, at alle 1.800 børn på skolen skal blive tilset af en tandlæge. De skal indgå i et dagligt tandbørsteprogram, og alle forældre og lærere skal instrueres i vigtigheden af tandsundhed og nedbringelse af sukker.
Efter to år, vil børnene igen blive registreret. Herefter vil der blive udarbejdet et scientific paper.

Teeth4life bliver bl.a. sponseret af Colgate med tandbørster og tandpasta til i alt 6.000 personer i de to år, projektet er sat til at vare.

Læs vores artikel i Tandlægebladet om tandlægen.dk Lyngby Svanens humanitære tandplejearbejde på Filippinerne her

Grundet Covid-19 kan teamet på nuværende tidspunkt ikke besøge Filippinerne.
Men så snart verden åbner op, skal vi afsted igen.