Du kan stadig få akutbehandling

Alle tandeftersyn og tandrensninger udskydes

Du kan fortsat få hjælp til tandpine og få færdiggjort kritiske tandbehandlinger, men Sundhedsstyrelsen har dog besluttet, at alle tandeftersyn og tandrensninger udskydes. Du vil blive indkaldt til en ny tid til tandeftersyn.

Kontakt din tandlæge for at indgå i en konstruktiv dialog om, hvorvidt netop din behandling kræver fortsat behandling eller bør udskydes.

Hvis du er syg, har mistanke om at du er syg eller er i den ”særlige risikogruppe” skal du ikke møde op på klinikken
Det gælder fortsat, at hvis du er i kategorien ”særlig risikogruppe”, bør du udskyde din tandlægetid. ”Særlig risikogruppe” indbefatter bl.a. ældre, særligt ældre over 80 år, kronisk syge, samt gravide (ud fra et forsigtighedsprincip). Du kan læse om de særlige risikogrupper her.

Hvis du har været ude og rejse inden for de sidste 14 dage, bør du udskyde din tandlægetid, hvis du ikke har noget akut behandlingskrævende. Du kan læse mere om, hvordan du skal forholde dig, hvis du er udrejst fra et af de særlige risikoområder her.

Du kan finde din kliniks hjemmeside her på oversigten over alle tandlægen.dk klinikker.

Lad os hjælpes ad med at beskytte dig selv og andre i venteværelset
Vi har i forvejen meget fokus på hygiejne, bruger værnemidler og følger de Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for Tandklinikker (NIR) fra Statens Serum Institut.

Herudover har vi taget følgende forholdsregler:

• Vi følger Sundhedsstyrelsens retningslinjer
  • Vi har sat ekstra håndsprit frem i venteværelset på klinikken, som du bedes benytte ved ankomst på klinikken
  • Vi har taget ekstra forholdsregler, så det er muligt at holde afstand til de øvrige patienter, hvilket du bedes efterleve – selvom der i forvejen sjældent samles mere end 10-15 personer i vores venteværelser
  • Vi har reducere antallet af bookede patienter, så antallet af patienter i venteværelse på samme tid mindskes
  • Vi har fjernet aviser, blade, drikkevarer fra fælles kander mv.

Vi anbefaler desuden, at du følger Sundhedsstyrelsens vejledning, og:

• vasker hænder hyppigt og grundigt, især efter at du har været ude blandt andre mennesker, før du skal spise m.v.
  • viser hensyn til andre ved at nyse eller hoste i et engangslommetørklæde eller albuebøjningen
  • begrænser fysisk kontakt, dvs. undgår håndtryk, kindkys og kram.
  • er ekstra opmærksom på rengøring – både hjemme og på arbejdspladsen
  • er ekstra opmærksom på din opførsel på steder med mange mennesker, herunder i offentlige transportmidler
  • bliver hjemme, hvis du er syg, og ikke går på arbejde, holder dig væk fra steder med mange mennesker (f.eks. venteværelser), holder afstand til andre (f.eks. i offentlige transportmidler) og sørger for grundig håndhygiejne, så du ikke smitter andre (f.eks. sørger for ikke at overføre smitte til håndtag og lignende). Du bør heller ikke besøge personer i særlige risikogrupper (se ovenfor), herunder ikke besøge personer, som ligger på hospitalet og lign.

Følger du disse råd, kan du hjælpe med at forebygge smittespredning og beskytte dig selv og andre mod smitte.

Vi holder derfor fortsat åbent for patienter med behov for akutbehandling eller kritiske behandlinger, så I og jeres tænder kommer godt gennem denne for alle svære tid.

Hvis du er smittet eller har mistanke om, at du er smittet
Hvis du har symptomer på Coronavirus/COVID-19, er det vigtigt, at du ikke møder op til din undersøgelse eller behandling, men ringer og får en ny tid. Her kan du læse mere om hvordan du skal forholde dig, hvis du har mistanke om, at du er smittet.

Hvis du er syg, må du ikke gå til tandlægen, men henvende dig til egen læge.

Hvis du er smittet med COVID-19 og har akut brug for tandbehandling, vil lægen henvise til smertebehandling i sygehusvæsenet.

Her kan du finde mere information

Du kan læse mere om Coronavirus, hvem der er omfattet af den “særlige risikogruppe”, samt finde ofte stillede spørgsmål på hjemmesiden coronasmitte.dk