Tandkødsbetændelse

Tandkødsbetændelse opstår grundet plak og tandsten. Bakterierne (caries) næres især af søde sager og syreholdige drikke.

Symptomer på tandkødsbetændelse er tandkød, der gør ondt og er rødt, hævet og blødende. Betændelsen kan udvikle sig i dybe tandkødslommer og løst tandkød og føre til blottede tandhalse og den kroniske tandkødssygdom parodontose (parodontitis).

En behandling mod tandkødsbetændelse består blandt andet i, at tandlægen fjerner betændelse, dødt væv, plak mv. Dette indebærer ofte dybderensende behandlinger. I svære tilfælde, kan det være nødvendigt med kirurgiske indgreb.

Derfor er det altid vigtigt med god daglig mundhygiejne, og at passe sine regelmæssige tandeftersyn.

Har du symptomer på tandkødsbetændelse, så kontakt din tandlæge og bestil tid til en undersøgelse. Du er i trygge hænder hos tandlægen.dk. Vores erfarne klinikansatte vil sørge for, at din behandling mod tandkødsbetændelse er både effektiv og forebyggende.

Sådan udvikler tandkødsbetændelse sig

Tandkødsbetændelse skyldes, at bakterier forkalker og danner plak og tandsten. Bakterier i munden (caries) næres især af søde sager og syreholdige drikke. Tandsten, der vokser ned i tandkødslommen, forværrer betændelsen i tandkødslommen. Hvis ikke tandkødsbetændelse behandles, kan det føre til paradentose.

Sådan udvikles tandkødsbetændelse:

• Gingivitis er det første stadium i tandkødsbetændelse og giver irritation, hævelse og ømhed. Tandkødet er rødt, kan gøre ondt og klø. Tandkødet bløder ofte, når man spiser eller børster tænder. Man kan desuden få dårlig ånde.
  • Cellulitis er en alvorlig tilstand, hvor betændelse i tandkødet og tandrødder spreder sig til det omliggende væv. Symptomerne er feber, svær hævelse og smerte i de betændte områder.
  • Periodontitis opstår, når tandkødsbetændelse (gingivitis) ikke behandles. Betændelsen spreder sig til de dybereliggende væv. Tændernes beskyttende rodhindefiber og selve kæbeknoglen kan tage varig skade, hvis ikke tandkødsbetændelsen behandles. Tandkødslommerne bliver desuden dybere og mere løse, og dermed opstår risiko for, at man udvikler blottede tandhalse, tandbylder eller parodontose (parodontitis).

Har du ondt i tandkødet eller oplever andre symptomer på tandkødsbetændelse, så kontakt din tandlæge og bestil tid til en undersøgelse.

Hvordan ser sundt og betændt tandkød ud?

Hvordan ser tandkødsbetændelse ud?
Betændt tandkød er rødligt i farven. Overfladen kan virke glat og tandkødet hævet. Til forveksling kan tandbetændelsen ligne åbne sår i tandkødet. Ømt og irriteret tandkød har tendens til at bløde ved tandbørstning samt ved brug af tandtråd, tandstikker eller intendentalbørster.

Hvordan ser sundt tandkød ud?
Sundt og normalt tandkød er lyserød i farven og lidt ujævn i overfladen, lidt som en appelsin. Tandkødet sidder stramt omkring tænderne og bløder ikke, når du børster tænder.

Hvilken farve har dit tandkød?

• Hvidt tandkød
    Hvide pletter eller blege plamager i tandkødet kan være tegn på svamp eller mundbetændelse, som er en virussygdom.
  • Gråt tandkød
    Gennemsigtigt og gråt tandkød kan være tegn på svækket immunforsvar eller skyldes rygning.
  • Sort tandkød
    Nogle mennesker er født med mørkt tandkød. Tandkød kan dog også blive mørkt eller have sorte pletter grundet rygning eller som bivirkning af visse medikamenter.

Symptomer på tandkødsbetændelse

Blødende tandkød
Symptomer på tandkødsbetændelse er tandkød, der er irriteret, smertefuldt og ømt, og som også kan klø. Tandkødet bløder ofte, eksempelvis når man børster tænder eller spiser.

Blødende tandkød kan også være tegn på den kroniske tandkødssygdom parodontose (parodontitis) eller være en bivirkning ved nogle medicinpræparater.

Sådan behandles tandkødsbetændelse

Det er vigtigt at blive behandlet for tandkødsbetændelse, da betændelsen risikerer at udvikle sig, så du eksempelvis skal behandles for huller i tænderne eller tandrodsbetændelse.

Dybderensende behandling og antibiotika
En behandling af tandkødsbetændelse består blandt andet i, at tandplejeren fjerner betændelse, dødt væv, plak mv. Dette indebærer ofte dybderensende behandlinger. Der kan også behandles med antibiotika.

Kirurgisk behandling
I svære tilfælde, hvor tandkødsbetændelsen har bredt sig dybt ned i tandkødet og tandkødslommerne (kaldet periodontitis), kan det være nødvendigt med kirurgiske indgreb.

Har du en visdomstand på vej eller en kindtand der ikke er helt frembrudt, og er tandkødet bagerst i munden hævet, rødt og ømt, så kan det være tegn på en tandkødsbetændelse kaldet pericoronitis. I dette tilfælde kan det være nødvendigt at udføre tandkirurgi for at fjerne det betændte tandkød, der overlapper tanden.

Hvordan forebygges tandkødsbetændelse?

Den bedste forebyggelse mod tandkødsbetændelse er god mundhygiejne og at passe sin regelmæssige tandpleje.

Det bedste husråd mod tandkødsbetændelse er sund kost, der hjælper med at holde dine tænder sunde og stærke. Husk at det desuden er en god ide at tage daglige vitaminer samt mineraltilskud, da det styrker immunforsvaret og hjælper med at forebygge tandkødsbetændelse.

Har du ondt i tandkødet og begyndende betændelse, er grundig tandbørstning vejen frem. Ved mistanke om tandkødsbetændelse bør du dog altid bestille tid hos din tandlæge til undersøgelse. Tandkødsbetændelse kan være tegn på tandkødssygdomme som paradentose.

Gør det ondt at blive behandlet for tandkødsbetændelse?

Der er ingen smerter forbundet med behandling af tandkødsbetændelse. Er der brug for en kirurgisk operation for at fjerne betændt væv, vil dette normalt foregå under lokalbedøvelse og så smertefrit som muligt.

Hvad koster en behandling for tandkødsbetændelse?

Prisen og det offentlige tilskud på en lang række behandlinger, herunder behandling for tandkødsbetændelse, er fastlagt mellem Danske Regioner og Tandlægeforeningen. Det betyder, at prisen er ens uanset hvilken tandlægeklinik, du bliver undersøgt og behandlet på.

Vi samarbejder også med Sygeforsikringen Danmark, der giver tilskud på op til 50% af din egenbetaling i forbindelse med behandling for tandkødsbetændelse afhængig af din dækningsgrad.

Har du brug for en betalingsordning?

Hos tandlægen.dk kan du dele betalingen for behandling af tandfacader op på en række faste månedlige ydelser, så udgiften bliver mere overkommelig.

Tandlægen.dk har indgået samarbejde med Resurs Bank.
Læs mere om mulighederne for en nem og overskuelig afdragsordning her.