Blister i munden

Blister i munden og på tungen

En blist i munden kan have mange navne. Nogle kalder blister for after eller blæner. Blister er små blærelignende sår, der opstår på indersiden af munden eller ganen. Du kan også får en blist på læben eller på tungen.

Når blisterne brister, beskadiges slimhindernes nerveender, hvilket kan gøre så ondt, at man har svært ved at spise, drikke, børste tænder eller tale. Det varer normalt fra 4-14 dage fra en blist i munden opstår til den forsvinder igen.
Stress, vitaminmangel og allergi – årsagerne til blister i munden kan være mange. Heldigvis er der meget, der kan gøres for at forebygge og lindre blister – og det meste kan du gøre selv.

Er du i tvivl, så kontakt din tandlæge.

Alle kan få blister i munden – både børn og voksne. I de følgende tekster kan du få gode råd til både lindring og forebyggelse.
Vil du vide mere, så kontakt gerne din lokale tandlægen.dk klinik.

Hvordan ser blister i munden ud?

Blister (eller blæner) kan opstå både i munden og ganen samt på tandkødet, tungen og læberne. Der findes forskellige slags blister, som kan grupperes på følgende måde:

• Et ovalt sår på 2-3 mm i diameter, der typisk er hvidligt eller gulligt i overfladen og er omkranset af en rødlig kant. Denne slags blister efterlader ikke ar.
  • En klynge af sår (kaldet herpetiforme blister), som individuelt er 1-3 mm i diameter. Denne type efterlader ikke ar.
  • Et stort sår på ca. 12 mm i diameter med varieret form, som kan vare i op til 3-6 uger og kan efterlade ar.

Uanset hvilken slags blist du har i munden, kan du gøre meget for at forebygge og behandle dem.

Hvorfor får man blister?

Blister (eller blæner) i munden rammer både børn og voksne. Har man tendens til at få blister, starter det ofte i barndommen, og det er ofte arveligt betinget. Hver femte af os udvikler blister. For det meste er det forbigående, men hos nogle kan blister i munden blive kronisk.

Uanset om man er særligt disponeret for blister eller kun oplever dem kortvarigt, så påvirker ens generelle sundhedstilstand og en række miljøfaktorer også dannelsen af blister.

Blister kan skyldes:

• Meget stærke eller krydrede fødevarer eller syreholdige drikkevarer. Allergiske reaktioner på bl.a. jordbær, ost, chokolade og nødder mistænkes desuden også for at fremme dannelsen af blister.
  • Hvis man i forvejen har tendens til at få blister, kan tandpasta som indeholder skummemiddel (natriumlaurylsulfat) fremme udviklingen af blister.
  • Allergiske reaktioner på visse typer lægemidler f.eks. ikke-steroide antiinflammatoriske lægemidler (NSAID)
  • Vitamin- eller mineralmangel, f.eks. B12 vitamin, jern og folinsyre
  • Hormonelle forandringer hos kvinder under graviditet og menstruationscyklus, i overgangsalderen og ved p-pillebrug
  • Nedsat immunforsvar eksempelvis grundet stress
  • Visse autoimmune lidelser
  • Virusinfektioner som f.eks. alm. herpes (HSV) kan være medvirkende

Skader i mundslimhinden kan fremprovokere den virus, der giver blister

Hvordan kommer man af med blister?

Når man har fået en irriterende blist er det presserende spørgsmål oftest: ‘Hvordan fjerner man en blist?’ Heldigvis går blister i munden normalt væk af sig selv inden for blot 4-14 dage – i visse tilfælde kan det dog tage op til 6 uger. En undersøgelse på klinikken vil kunne afgøre, om tandlægen kan afhjælpe problemet med blister, eller om du skal henvises til en øre-næse-hals-læge. Kontakt din læge direkte, hvis du oplever, at blister eller andre sår i munden eller svælget er langt tid om at heles. Det kan være symptom på andre underliggende helbredsproblemer.
Der findes ingen medicin eller midler, der kan fjerne blister. Men der en række ting man kan gøre for både at lindre og behandle. Der er ingen forskel på, om et barn eller voksen får blister. Det er de samme gode råd, der gør forskellen.

Sådan behandler du blister eller blæner:
• Køb smertelindrende gel på apoteket
• Undgå meget varmt, stærk eller krydret mad
• Bruge bakteriedræbende klorhexidin på en vatpind, så dine blister heles hurtigere. Dup forsigtigt med vatpinden 2 gange dagligt. Et godt husråd er evt. at skylle munden først med saltvand. Undgå at bruge mundskyl mod blister med klorhexidin, da det kan misfarve dine tænder.
• Undgå stress i hverdagen
• Brug tandpasta uden skummemiddel (natriumlaurylsulfat), hvis du har medfødt tendens til blister
• Børst tænder og brug tandtråd. Selvom blister ikke skyldes bakterier, så heles sårene hurtigere, hvis du sørger for god mundhygiejne

Find din nærmeste tandlæge her

Hvordan forebygger man blister i munden?

Uanset om man er arveligt disponeret for at få blister eller blot oplever dem engang imellem, så er der en række praktiske forholdsregler man kan tage for at forebygge blister i munden.

• Børst tænder og brug tandtråd på en skånsom måde – ikke for hårdt.
  • Undgå at bruge tandpasta med skummemiddel (natriumlaurylsulfat). Spørg din tandlæge eller på apoteket.
  • Fødevarer, der er meget krydret, stærke eller serveres brandvarmt samt drikkevarer, der er meget syreholdige, bør kun indtages i moderate mængder.
  • Begræns forbruget af alkohol, der kan irritere huden i svælget og mundhulen.
  • Undgå stress. Få dit stressniveau ned, gerne ved hjælp af lidt yoga og gode vaner i hverdagen. Det styrker dit immunsystem og forebygger blister.
  • Husk vitaminpiller – gerne multitabletter, så du også får dækket dit mineralbehov
  • Bid kan være skyld i blister. Hvis du dyrker kontaktsport, og dermed ofte kommer til at bide dig selv i kinden eller tungen, så brug gerne en tandbeskytter.

Kontakt din læge
Hvis du oplever, at blister eller andre sår i munden eller svælget er langt tid om at heles, så tag kontakt til din læge. Det kan være symptom på andre underliggende helbredsproblemer.

FAQ

Blister smitter ikke. Bemærk dog, at blister i munden nogle gange skyldes, at man i forvejen har herpesudbrud. Visse herpesudslet kan imidlertid godt umiddelbart ligne blister lidt, og herpesvirus (SHV) kan godt smitte. Er du i tvivl, så spørg din tandlæge.

Det kan du godt. Vær dog opmærksom på, at det ikke anbefales at bruge klorhexidin-mundskyl i mere end 2 uger ad gangen, da væsken kan misfarve tænderne. Et godt husråd er evt. At skylle munden først med varmt saltvand, før du dupper sårene med en vatpind.

Blister er ikke farlige. De forsvinder normalt af sig selv efter få dage eller uger. Men har du blister eller andre sår i svælget eller mundhulen, der ikke rigtigt vil heles, kan det være tegn på en behandlingskrævende sygdom. I dette tilfælde er det bedst, at du kontakter din læge.

Blister (eller blæner) i munden er normalt en forbigående lidelse, som man godt kan forebygge i det daglige. Men hos nogle kan blister blive kronisk. Oplever du ofte blister, selvom du tager dine forholdsregler, så kontakt din læge.

Man kan godt få blister af tandbørstning, hvis man børster tænderne meget hårdt. Hård tandbørstning kan også forårsage andre skader på tandkødet og gummer, og derfor er det vigtigt at bruge en god og skånsom børsteteknik. Spørg din tandtekniker om gode råd.

Mundskyl giver ikke blister. Men hvis man har tendens til at få blister, kan tandpasta med skummemiddel (natriumlaurylsulfat) være medvirkende til, at man får udbrud af blister. Spørg på apoteket efter tandpasta uden skummemiddel.

Ja, vitaminmangel og mangel på visse mineraler kan være medvirkende til, at man får blister. Eksempelvis mangel på B12 vitamin, jern og folinsyre.

Stress kan være medvirkende årsag til mange lidelser, også blister (eller blæner). Det er derfor vigtigt at finde balancen i hverdagen – og måske dyrke lidt yoga. Husk også at få en god nattesøvn. Så styrker du dit immunsystem og forebygger blister.

Nogle føde- og drikkevarer kan godt være medvirkende årsager til, at man får blister. Eksempelvis meget stærk, varm eller krydret mad samt syreholdige drikkevarer som sodavand. Man mistænker også fødevareallergiske reaktioner fra bl.a. jordbær, ost, chokolade og nødder for at være medvirkende til, at man får blister.

Lige mange kvinder og mænd får blister i munden. Som kvinde skal man være opmærksom på, at hormonelle forandringer kan give blister, eksempelvis under graviditet og ens menstruationscyklus, i overgangsalderen eller ved brug af p-piller.

Ikke alle mennesker får blister. Blister rammer ca. hver femte af os, både børn og voksne. Har man tendens til blister i munden, starter det ofte i barndommen, og det er ofte arveligt betinget.

Blister i munden skyldes ikke en virus. Men virusinfektioner kan være medvirkende årsag til, at man får blister i munden. Eksempelvis herpes (HSV) og helt almindelig forkølelse med feber og ondt i halsen. Virusinfektioner svækker immunforsvaret, hvilket kan være skyld i blister. Også andre lidelser kan være medvirkende årsag til, at man udvikler blister, eksempelvis autoimmune sygdomme.

Blister (eller blæner) i munden kan godt være en bivirkning af visse lægemidler. Eksempelvis ikke-steroide antiinflammatoriske lægemidler (NSAID). Mistænker du, at dine blister skyldes medicin, så kontakt din læge. Følg også tandlægens gode råd, om hvordan man bedst lindrer blister.

Blister går væk af sig selv, men du kan skyldes vitaminmangel, stress eller allergier. Hvad enten det er et barn eller en voksen, der har fået blister, så er der meget du selv kan gøre. Under afsnittet ”Hvordan kommer jeg af med blister” kan du læse gode råd om linding og behandling.