Paradentose – symptomer, årsag og behandling

Hvad er paradentose?

Paradentose, også kaldet parodontose eller parodontitis, er en betændelsestilstand i tandkødet og knoglen. Betændelsen skyldes bakterier og er som oftest forårsaget af en utilstrækkelig mundhygiejne.
De første tegn på paradentose er typisk blødende og ømt tandkød, når du børster tænder. Dette skyldes tandkødsbetændelse. Nogen mennesker oplever dog ingen symptomer og ubehag i forbindelse med betændelsen. Derfor er regelmæssige tandlægebesøg vigtige i forhold til at opdage tilstanden. Bliver betændelsen ikke behandlet i tide, kan den gå dybere ned i vævet og udvikle sig til paradentose.
Har du begyndende paradentose, kan du dog med regelmæssig tandrensning, kontrollere og grundig mundhygiejne mindske risikoen for, at sygdommen udvikler sig.
Hos tandlægen.dk har vi stor erfaring med paradentosebehandling. Vi har dygtige tandlæger og tandplejere med fagspeciale i paradentose.

Hvad er symptomerne på begyndende paradentose?

Paradentose symptomer kan være svære at identificere, da sygdommen ikke nødvendigvis er forbundet med smerte. Derfor er det vigtigt, at du passer dine tandeftersyn, så din tandlæge eller tandplejer kan vurdere, om det er nødvendigt at starte en paradentosebehandling.

Men hvordan ser paradentose ud og hvordan føles det? Nedenstående tegn på paradentose kan bruges som pejlemærke:

• Hævet og ømt tandkød, der bløder når du børster tænder
  • Dårlig smag i munden og dårlig ånde
  • Vigende tandkød (blottede tandhalse)
  • Ændringer i den måde tænderne sidder, når du bider sammen
  • Smerte når du tygger
  • Dybe tandkødslommer, så tænderne ser længere ud
  • Betændelsesbylder i tandkødet

Bemærk at symptomerne på begyndende paradentose ofte ikke er så udtalte. Derfor er det vigtigt også at være opmærksom på små tegn.
Hvis du har begyndende paradentose, er der meget du selv kan gøre for at begrænse udviklingen af sygdommen. Det gælder især grundig mundhygiejne og gode spisevaner. Husk også at sætte tid af til tandrensning samt kontrol hos tandlægen/tandplejeren hver 3. eller 4. måned fremover.

Book tid til tandeftersyn her

Smitter paradentose?

Paradentose smitter ikke, så du behøver ikke være bange for at dele hjem eller have fysisk kontakt med en person, der har paradentose.

Behandling af paradentose

Behandling af paradentose er vigtig selvom sygdommen ikke kan helbredes. Der findes gode behandlingsmuligheder, så man kan begrænse sygdommen og bevare sine tænder hele livet.

For at undersøge, om du har begyndende paradentose, vil tandlægen eller tandplejeren måle, hvor dybe dine tandkødslommer er og vurdere omfanget af blødninger fra dit tandkød. En sund tandkødslomme er ca. 2-3 mm dyb. Hvis dine tandkødslommer er dybere, kan det blive nødvendigt at foretage en tandkødsoperation under lokalbedøvelse. Tandlægen vil under operationen løsne tandkødet og rense tandkødslommerne grundigt.

Hvordan behandles paradentose i svære tilfælde?

Behandling af paradentose i svære tilfælde er særligt vigtig, da ubehandlet paradentose kan føre til løse tænder eller tab af tænder. Sådanne svære tilfælde kan endda føre til nedbrydning af kæbeknoglen. Tandlægen vil i dette tilfælde foretage et kirurgisk indgreb under lokalbedøvelse.

Et operativt indgreb mod paradentose indebærer:

• Tandlægen fjerner skadet væv
  • Har sygdommen forvoldt skade på kæbeknoglen, vil tandlægen kunne genskabe knoglestykker syntetisk eller ved at indoperere knoglestykker
  • Har sygdommen forvoldt skade på gummer og væv, vil tandlægen i nogle tilfælde kunne genskabe vævet

Hvis du har tandimplantater, skal du være særligt opmærksom på, om du har begyndende paradentose (i dette tilfælde kaldet periimplantitis). Har man periimplantitis, risikerer betændelsestilstanden at opløse kæbeknoglen omkring implantatet. Hvis ikke betændelsen behandles i tide, risikerer man at miste implantatet.
Selv i svære tilfælde vil god mundhygiejne og regelmæssige tandeftersyn og kontrol være en vigtig del af forebyggelsen mod at periimplantitis udvikler sig.

Hvem kan behandle paradentose?

Alle tandlæger og tandplejere kan behandle paradentose af mildere grad, men udvikler sygdommen sig, vil mange klinikker henvise til tandlæger og specialtandlæger, der har særlige kompetencer inden for behandlingen af sygdommen.

Hos tandlægen.dk har vi stor erfaring med behandling for paradentose og periimplantitis.

Behandling mod paradentose smertefri?

Uanset om din paradentose behandles af en tandlæge eller en kirurg, så foregår indgrebet altid under lokalbedøvelse og dermed så smertefrit som muligt.

• Læs mere om lokalbedøvelse og andre former for smertebehandling her.
  • Har du tandlægeskræk? Læs mere om tryg og omsorgsfuld behandling hos tandlægen.dk her.

Kan man stoppe udviklingen af paradentose?

Du kan gøre meget selv for at forebygge paradentose i form af god mundhygiejne, regelmæssige tandeftersyn og sund kost.

Sådan forebygger du paradentose:

• God mundhygiejne
    Det vil sige grundig tandbørstning 2 gange dagligt herunder brug af tandtråd, tandstikker eller mellemrumsbørste.
  • Regelmæssig kontrol
    Regelmæssig tandrensning og kontrol hos din tandlæge/tandplejer.
  • Sund kost
    Undgå for mange søde sager og sukkerholdig kost, der giver grobund for bakterier, plak og tandsten

Hvad koster paradentosebehandling?

Når det gælder paradentose, får du hos tandlægen.dk altid et uforpligtende behandlingsforslag med prisoverslag. Dermed kan du trygt tage stilling til både pris og behandling.

Har du brug for en betalingsordning?
Hos tandlægen.dk kan du dele betalingen for paradentosebehandling op på en række faste månedlige ydelser, så udgiften bliver mere overkommelig.
Tandlægen.dk har indgået samarbejde med Resurs Bank. Læs mere om mulighederne for en nem og overskuelig afdragsordning her.

Hvorfor får man paradentose?

Omkring 40% af den voksne befolkning i Danmark har paradentose. Der kan være mange årsager til, at nogle mennesker udvikler paradentose. Nogle kan være arveligt disponeret, mens livsstil kan spille ind hos andre. Typisk begynder symptomerne, når man er mellem 30 og 40 år. Paradentose kan ramme alle, men nogle mennesker er i større risiko.

Risikogrupper for paradentose:

• Rygere
  • Svært overvægtige
  • Diabetikere
  • Personer med knogleskørhed
  • Personer med stress
  • Personer med nedsat immunforsvar
  • Alkoholikere
  • Personer, der er arveligt disponeret

Paradentose FAQ

Der findes ikke medicin mod paradentose. Det er en kronisk sygdom, men der findes gode behandlingsmuligheder, så sygdommen ikke udvikler sig.

Dårlig ånde er et typisk symptom på dårlig mundhygiejne og kan skyldes, at madrester rådner enten i mundhulen eller i halsen. Det kan også skyldes forrådnelse i de dybe tandkødslommer og dermed tegn på paradentose. Husk, det er ikke altid man selv kan lugte dårlig ånde.

Der findes specielt udviklet tandpasta og mundskyl mod paradentose. Der er dog ikke videnskabelig evidens for, at disse midler hjælper mod paradentose. Den bedste forebyggelse mod paradentose er dog altid god mundhygiejne.