Knækket tand

tandlægen.dk Allerød Klinikhuset

Knækket tand

En tand knækker eller flækker typisk i forbindelse med slag og ulykker, eller hvis du tygger i noget hårdt.

En knækket tand kan være svært skadet og være knækket ved roden, hvorimod en revne i en tand kan være mere overfladisk.
En knækket tand er normalt en smertefuld affære, men det kan sagtens lade sig gøre, at din tand er knækket, uden at du har smerter.

Det er ofte svækkede tænder, der knækker, eksempelvis efter rodbehandling. En tand med sølvamalgamfyldning risikerer også at knække, hvis fyldningen er gammel. Dette skyldes, at sølvamalgam korroderer over tid og dermed udvider sig lidt.

Læs mere om tandfyldninger her.

Tænder, der er knækkede i svær grad, kan også blive rodbehandlet, hvorefter den gives en tandkrone. Er der slået et stykke eller eksempelvis en flig af fortand, kan tanden ofte behandles med en tandfyldning eller opbygning med plast.

Knækker eller flækker du en tand, skal du straks søge tandlæge. Er det uden for tandlægens åbningstid, eksempelvis i en weekend, skal du opsøge den lokale tandlægevagt.

Du er i trygge hænder hos tandlægen.dk. Her får du god vejledning og behandling. Det gælder både når du har tandpine og tandskader, eller ønsker grundig vejledning, forebyggelse og regelmæssigt tandeftersyn.

Er din tand knækket eller revnet?

En knækket eller flækket tand kan være svært skadet helt ind til roden af tanden, hvorimod en revne i en tand (kaldet en infraktion) kan være mere overfladisk og af kosmetisk karakter.
En revne i en tand er ikke farlig og betyder ikke noget for styrken af din tand. En revne kræver almindeligvis kun behandling, hvis du har symptomer på, at skaden går dybere end blot emaljen. Ikke alle revner kan ses. Men større og synlige revner i tænder kan være mindre pæne, og derfor vil din tandlæge kunne rådgive dig om muligheder for kosmetiske behandlinger, så du igen får et smukt smil.

Læs mere om revner i en tand her.
Læs mere om kosmetisk tandpleje her.

Hvorfor knækker en tand?

Typisk slår man en flig af en tand eller knækker en tand i forbindelse med slag og ulykker, under kontaktsport, eller hvis du tygger i noget hårdt, eksempelvis en kerne i en skive rugbrød.

Når en tand knækker, er den ofte i forvejen en svækket tand, eksempelvis efter rodbehandling. En tand med sølvamalgamfyldning risikerer også at knække, hvis tandfyldningen er gammel. Det skyldes at fyldningen korroderer og dermed udvider sig. Det er derfor vigtigt at få udskiftet sine gamle amalgamplomber med porcelæns- eller plastfyldninger.

Læs mere om tandfyldninger her.

Årsager til at en tand knækker:

• Slag eller ulykker / kontaktsport
  • At man tygger i noget hårdt
  • Tanden er svækket som følge af gamle fyldninger eller en rodbehandling

Hvordan behandles en knækket tand?

Er din tand slået ud i ét stykke, vil tandlægen forsøge at sætte den på plads igen. Det gælder uanset, om det er fortand eller kindtand, der knækker. Dette kræver dog, at man akut går til tandlæge eller tandlægevagten.

Sidder en knækket tand fortsat fast i munden men er svært skadet, vil tandlægen ofte fjerne kar- og nervevæv ved en rodbehandling og dernæst styrke tanden med en kunstig tandkrone.

Er tanden kun skadet i den øvre del, så kan tandlægen ofte reparere tanden med en tandfyldning.
Er der blot slået en flig af tanden, eller er tandskaden af mindre karakter, vil tandlægen bygge tanden op igen med plast samt styrke den ved at sætte en krone på tanden.

Læs mere om tandkroner her.

Står en knækket eller flækket tand slet ikke til at redde, så vil et tandimplantat, en tandprotese, stifttand eller tandbro være en mulighed.

Mulighederne hvis din tand ikke står til at redde:

• Tandimplantat
  • Tandprotese
  • Stifttand, hvis tandrødderne stadig er sunde og intakte.
  • Tandbro, hvis der er sunde tænder på hver side af den mistede tand / mistede tænder.

Gør behandlingen af en knækket tand ondt?

En knækket eller flækket tand vil nogle gange give stærke smerter. Behandlingen af en knækket tand vil foregå under lokalbedøvelse og dermed så smertefrit som muligt.

Har du smerter, tandpine eller ømhed efter behandlingen af en knækket tand, så tag gerne smertestillende håndkøbsmedicin i anbefalet dosis.

Har du vedvarende eller stærke smerter, så kontakt din tandlæge.

Hvad koster det at få lavet en knækket tand?

Vi samarbejder med Sygeforsikringen Danmark, der giver tilskud på knækkede tænder afhængig af din personlige dækningsgrad.

Har du brug for en betalingsordning?

Hos tandlægen.dk kan du dele betalingen for din behandling op på en række faste månedlige ydelser, så udgiften bliver mere overkommelig.

Tandlægen.dk har indgået samarbejde med Resurs Bank.
Læs mere om mulighederne for en nem og overskuelig afdragsordning her.

Vejledning – hvis din tand lige er knækket

Hvad skal man gøre, når man knækker en tand? Kontakt straks din tandlæge eller tandlægevagten, hvis du har flækket eller knækket en tand. Det er vigtigt, at du behandles hurtigt, da der ellers kan opstå betændelse i såret. Måske står din tand også til at redde, hvis den er slået ud i ét stykke og opbevares i vand.

Hvis det bløder fra en knækket tand, så tag et stykke gaze eller køkkenrulle og pres ind på det område, hvor tanden er knækket i ca. 10 minutter, indtil blødningen stopper.

Hvis din kind hæver, efter du har knækket eller flækket en tand, så kan du mindske hævelsen ved at bruge en ispose eller ved at komme lidt is i et viskestykke. Sæt isposen på kinden, hvor tanden er knækket. Dermed begrænser du både hævelsen og smerten.

Din tandlæge vil behandle dig med lokalbedøvelse, inden der foretages indgreb. Har du smerter eller ømhed efter behandlingen, så tag gerne smertestillende håndkøbsmedicin i anbefalet dosis. Har du vedvarende eller stærke smerter, så kontakt din tandlæge.

FAQ

Knækker du en tand, skal du akut søge tandlæge. Er det uden for tandlægens åbningstid, skal du opsøge den lokale tandlægevagt.

Hvis den knækkede tand er intakt, kan den under visse omstændigheder sættes på plads igen, hvis den opbevares korrekt. Du skal skylle tanden forsigtigt og helst opbevare den i fysiologisk saltvand. Undlad at tørre tanden med en klud, da det ødelægger rodhinden.  Det er vigtigt, at komme hurtigt til tandlæge, da succesraten falder hurtigt.

Bider man i en hård kerne, eksempelvis i en skive rugbrød, så risikerer man at knække eller flække en tand. Der kan også falde et stykke eller en flig af en tand. Hvis du har smerter i tanden, så kan det være tegn på en akut tandskade. Men det er ikke altid, at smerter og ømhed i forbindelse med en tyggeskade skyldes, at tanden er knækket. Den kan også være forstuvet. Ømheden fra en forstuvet tand er forbigående, og tanden kræver ikke behandling. Men er dine smerter stærke og vedblivende, især når du tygger, så skal du kontakte din tandlæge.

Hvis der sidder lidt tandrester (fragmenter) tilbage i tandkødet efter en tandskade, hvor man har knækket en tand, skal disse fjernes straks af en tandlæge, da det ellers kan udvikle sig til betændelse eller en tandbyld. Tandrester kan omfatte tandrødder og stykker af tanden.

Hullet efter en mistet tand skal også tilses af tandlægen og måske syes. Derfor er det altid vigtigt straks at gå til tandlæge, hvis man knækker eller flækker en tand.

Tandlægen vil aldrig sætte en knækket mælketand på plads igen, da det kan skade den kommende blivende tand. Dit barn vil derfor have et hul i tandrækken, indtil den blivende tand bryder frem.

Det er naturligvis vigtigt straks at søge tandlæge, hvis dit barn knækker en mælketand. Tandlægen vil søge at sikre, at der ikke opstår infektion eller betændelse i hullet efter tanden.

Hvis din fortand er knækket i ét stykke, så kan den under visse omstændigheder reddes, hvis den opbevares korrekt, inden du når frem til tandlægen. Du skal skylle tanden og lægge den i fysiologisk saltvand. Det gælder også, hvis din kindtand er knækket.

Står din knækkede fortand ikke til at redde, så vil du have mulighed for at få en kunstig tand, der er tilpasset i farven efter dine naturlige tænder. Spørg din tandlæge om dine muligheder.

Tandlægen kan under visse omstændigheder godt redde en tand, hvis den er knækket af i ét stykke. Men hvis den er flækket på langs eller lodret, så vil tandlægen først sikre sig, at tanden er tilstrækkelig intakt til, at den ved hjælp af fyldning og en tandkrone kan fungere normalt. Der vil altid være større risiko for, at en flækket tand er svækket og kan give anledning til betændelse og infektion. Derfor er det vigtigt med en grundig undersøgelse hos tandlægen, som vil kunne rådgive dig om dine muligheder. Står tanden ikke til at redde, vil du normalt kunne få en kunstig tand, der i farve ligner din naturlige tænder.

Hvis du har en ældre sølvamalgamfyldning, kan din tand risikere at revne, flække eller knække. Dette skyldes, at metallet i fyldningen korroderer og udvider sig en smule over tid. Derfor er det vigtigt at få udskiftet gamle sølvamalgamfyldninger.